برنامه فراگیر دادگستری البرز برای مقابله با برداشت بی رویه آب

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان البرز با بیان اینکه عزم دستگاه قضایی در برخورد با بهره برداری غیرقانونی از منابع آبی جدی است، گفت: قطعاً برخوردهای قانونی دستگاه متولی یعنی شرکت آب منطقه ای استان و نیز دادگستری کل استان البرز به عنوان دستگاه نظارتی در این زمینه، قاطع و بازدارنده خواهد بود.

به گزارش خبری همگام با البرز فرید نجف نیا به اثرات بحران ناشی از برداشت بی رویه آب در استان البرز اشاره کرد و اظهار داشت: دادگستری کل استان البرز برنامه فراگیری برای مقابله با برداشت بی رویه آب دارد و نتایج این برنامه ها به اطلاع مردم استان خواهد رسید.

دبیر شورای پیشگیری از وقوع جرم استان البرز، خالی شدن روستاها از سکنه و مهاجرت ناشی از کم آبی را از نشانه های این بحران دانست و اظهار کرد: این موارد تبعات اجتماعی و مهاجرت را به دنبال خواهد داشت که موضوعی بسیار جدی است که با سیاست های کلان نظام مبنی بر توانمندسازی روستاها باید برای آن چاره اندیشی کرد.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان البرز گفت: جلوگیری از مهاجرت و ایجاد فضای مهاجرت معکوس از شهر به روستا اقدامی است که باید به آن توجه داشت اما کمبود آب، جلوی اجرای این سیاست ها را می گیرد و ما را با مهاجرت های پر تعداد مواجه می کند.

نجف نیا با بیان اینکه بحران کم آبی، روستاها را فقیر می کند اضافه کرد: بحران آب برنامه های اساسی را که در اسناد چشم انداز و بالادستی توسعه توریسم و گردشگری مورد تاکید قرار داده، با چالش مواجه خواهد ساخت.

وی با اشاره به اقدامات دادگستری کل استان البرز در حوزه برخورد با چاه های آب غیرمجاز گفت: در سال جاری نیز انسداد چاه های غیرمجاز پیگیری شده و بر اساس آمار در 5 ماهه نخست امسال تعداد 98 چاه غیرمجاز، مسلوب المنفعه و تعداد 43 دستگاه حفاری غیرمجاز توقیف شده است.

دبیر شورای مدیران دادگستری کل استان البرز افزود: حفر چاه غیرمجاز در کشور اقدامی مربوط به یکی 2 سال گذشته نیست و از ده ها سال قبل با کم توجهی، چاه هایی حفر شده که معیشت بخش بزرگی از کشاورزان را تحت تأثیر قرار داده است.

فرید نجف نیا عنوان کرد: آسیب های ناشی از مصرف بی رویه از منابع آب زیرزمینی را خشک شدن قنات ها، رودخانه ها، چشمه ها، آلودگی و نفوذ آب شور به منابع آب شیرین، کف شکنی چاه ها، به خطر افتادن امنیت اقتصادی و سیاسی کشور، خشک شدن باغات و مزارع، نشست زمین و مهاجرت و حاشیه نشینی روستاییان برشمرد.

پایگاه خبری استان البرز

انتهای پیام/شراره کهنسال

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ممنون از ثبت دیدگاه. پس از بررسی نمایش داده خواهد شد.