برنامه‌ریزی برای توسعه بومگردی در 40 روستای هدف گردشگری البرز

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی البرز از برنامه ریزی برای فعال کردن بومگردی‌ها در 40 روستای هدف گردشگری البرز خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری همگاتم با البرز رحیم خاکی روز چهارشنبه 25 مرداد 1402در نشست با اصحاب رسانه البرز و روسای انجمن‌های حرفه‌ای گردشگری البرز اظهار داشت: سیاست‌گذاری استانداری البرز و این اداره کل نیز بر توسعه بومگردی در استان است.

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی البرز افزود: اهمیت بومگردی‌ها از این لحاظ است که علاوه بر آشنایی مردم با فرهنگ محلی می‌تواند منجر به اشتغال و توسعه اقتصادی روستاها باشد.

خاکی حمایت از پروژه‌های نیمه تمام گردشگری از جمله هتل‌ها را جزو اولویت‌های البرز برشمرد و گفت: با توجه به کمبود هتل در البرز نهایت همکاری برای تسهیل ساخت هتل‌های بخش خصوصی از طریق پیگیری تسهیلات و حمایت انجام می‌شود.

به گفته مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی البرز، این استان، پتانسیل های بالایی در جذب گردشگر خارجی دارد اما به دلیل نبود زیر ساخت گردشگری مناسب این حوزه مغفول مانده است. اکنون کارگروه گردشگری استان نیز با همین هدف تشکیل شده است.

خاکی با اشاره به اینکه ما از امکاناتی چون فرودگاه پیام بهره‌مندیم، گفت: بیش از 150 آژانس مسافرتی در البرز فعال هستند و می‌توانند در زمینه گسترش تورهای خارجی موثر باشند.

او در پاسخ به وضعیت پل خاتون اظهار کرد: مرمت این پل را یکی از 5 اولویت مرمتی استان قرار داده‌ایم. با توجه به وضعیت اضطراری این پل تاریخی نیاز به مرمت هر چه سریعتری دارد؛ بنابراین برای همین منظور پیشنهاد ترک تشریفات در استانداری مطرح و با یکی از بهترین شرکت های مرمت‌ در کشور قرارداد تنظیم شد.

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی البرز افزود: اکنون با بودجه 9 میلیارد تومان عملیات مرمت این پل آغاز شده که پیش بینی می‌شود 18 ماه به طول بینجامد. با توجه به موقعیت مناسب پل می‌تواند با تکمیل پیاده‌راه فرهنگی به نگین گردشگری البرز تبدیل شود.

خاکی همچنین قلعه صمصام را یکی از ظرفیت‌های خوب گردشگری با کاربری رستوران سنتی عنوان کرد و گفت: موضوع مرمت این بنا و واگذاری به بهره بردار بخش خصوصی مد نظر قرار دارد.

مدیر کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی البرز در مورد کاروانسرای شاه عباسی گفت: این بنا متعلق به صندوق حفظ و احیا است ولی با هماهنگی مدیران صندوق از مزایده خارج شده و شهرداری کرج اکنون برای بهره برداری از این بنا اعلام آمادگی کرده است تا به عنوان مجموعه فرهنگی‌هنری یا خانه صنایع‌دستی برای استفاده مردم قرار بگیرد.

خاکی در مورد بازگشایی کاخ مروارید گفت: توجه به مدیریت بهینه فرهنگی کاخ مروارید در دستور کار قرار دارد و طی هفته‌های آتی بازگشایی این‌ مجموعه صورت می‌گیرد. اکنون نیز مرمت در محیط کاخ در حال انجام است اما این مرمت مانع بازگشایی کاخ نخواهد بود.

او افزود: پیشنهاد ما ورود سرمایه گذار بخش خصوصی برای تبدیل کاخ به مجموعه فرهنگی هنری است و با توجه به جلسات متعددی که برای تبدیل این مکان به باغ موزه با همکاری شهرداری و مالک وجود دارد و پیگیر سرو سامان دادن به وضعیت مجموعه هستیم.

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی البرز ضمن قدردانی از شهرداری برای حفاظت از فضای سبز شهرداری گفت: این مجموعه در قالب یک باغ موزه است نه پارک و استانداردهای خود را دارد. همچنین نیاز است تا قوانین کشوری توسط مردم عزیز در این مکان رعایت شود.

خاکی با اشاره به اینکه هزاران قطعه اشیای تاریخی در خارج از استان نگهداری می‌شود، گفت: نبود یک موزه بزرگ برای نگهداری و نمایش این اشیای تاریخی یکی از مشکلات استان است و در صدد جانمایی برای ساخت موزه و نمایشگاه تاریخی البرز هستیم.

او همچنین در مورد بنای تاریخی امامزادگان تاریخی استان، گفت: برخی از این بقعه‌ها به لحاظ استحکام وضعیت خوبی ندارند و طرح‌هایی برای مرمت آن‌ها از جمله بقعه امامزاد سلیمان (ع) اشتهارد آغاز شده است.

پایگاه خبری استان البرز

انتهای پیام/شراره کهنسال

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ممنون از ثبت دیدگاه. پس از بررسی نمایش داده خواهد شد.