کاهش قیمت مواد غذایی در راه است

بر اساس آخرین چشم‌انداز بازار کالا بانک جهانی، انتظار می رود قیمت‌های جهانی کالاها در سال جاری با سریع‌ترین کاهش از زمان شروع همه‌گیری کووید-۱۹ کاهش یابد و چشم‌انداز رشد تقریباً دو سوم اقتصادهای در حال توسعه که به صادرات کالا وابسته هستند را مختل کند.

به گزارش پایگاه خبری همگام با البرز بر اساس آخرین چشم‌انداز بازار کالا بانک جهانی، انتظار می رود قیمت‌های جهانی کالاها در سال جاری با سریع‌ترین کاهش از زمان شروع همه‌گیری کووید-19 کاهش یابد و چشم‌انداز رشد تقریباً دو سوم اقتصادهای در حال توسعه که به صادرات کالا وابسته هستند را مختل کند.

با این حال، انتظار می رود کاهش قیمت ها برای نزدیک به 350 میلیون نفر در سراسر جهان که با ناامنی غذایی مواجه هستند، تسکین کمی ایجاد کند.

اگرچه پیش بینی می شود قیمت مواد غذایی در سال 2023 به میزان 8 درصد کاهش یابد، اما در دومین سطح بالاترین سطح از سال 1975 خواهد بود. علاوه بر این، از فوریه امسال، تورم سالانه قیمت مواد غذایی در سطح جهانی 20 درصد است که بالاترین سطح در دو سال گذشته است.

ایندرمیت گیل، اقتصاددان ارشد بانک جهانی و معاون ارشد توسعه اقتصادی بانک جهانی گفت: افزایش قیمت مواد غذایی و انرژی پس از تهاجم روسیه به اوکراین به دلیل کاهش رشد اقتصادی، زمستان معتدل و تخصیص مجدد در تجارت کالا تا حد زیادی از بین رفته است. اما این برای مصرف کنندگان در بسیاری از کشورها چندان راحت نیست. به طور واقعی، قیمت مواد غذایی در یکی از بالاترین سطوح پنج دهه گذشته باقی خواهد ماند. دولت ها باید از محدودیت های تجاری اجتناب کنند و از فقیرترین شهروندان خود با استفاده از برنامه های هدفمند حمایت از درآمد به جای کنترل قیمت محافظت کنند.

به طور کلی، انتظار می رود قیمت کالاها در سال 2023 نسبت به سال گذشته 21 درصد کاهش یابد. پیش بینی می شود قیمت انرژی در سال جاری 26 درصد کاهش یابد. انتظار می رود قیمت نفت خام برنت به دلار آمریکا در سال جاری به طور متوسط 84 دلار در هر بشکه باشد که 16 درصد از میانگین سال 2022 کمتر است برسد.

پایگاه خبری استان البرز

انتهای پیام/شراره کهنسال

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ممنون از ثبت دیدگاه. پس از بررسی نمایش داده خواهد شد.