۷۰ درصد از موقوفات استان در راستای تعظیم شعائر دینی به ویژه عاشورا است

مدیرکل اوقاف و امور خیریه البرز گفت: ۷۰ درصد از موقوفات استان در راستای تعظیم شعائر دینی به ویژه عاشورا و روضه خوانی حضرت اباعبدالله الحسین است.

به گزارش پایگاه خبری همگام با البرز  حجت‌الاسلام علی دشتکی، مدیرکل اوقاف و امور خیریه البرز، ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه که با محوریت تشریح برنامه‌های محرم و اجرای طرح بصیرت عاشورایی در بقاع متبرکه برگزار شد با تاکید براینکه حلقه اصلی درس‌های مکتب عاشورا بصیرت است، اظهار کرد: اگر مردم بصیرت داشته باشند مسائل و مشکلاتشان به راحتی حل می‌شود و درگیر بازی دشمنان نمی‌شوند.

وی افزود: اگر مردم جامعه بصیرت نداشته باشند راه برای سواستفاده دشمنان باز و مسیر برای تحقق اهداف شومشان هموارتر می‌شود. خواسته دشمنان این است که مردم آگاه نباشند تا بتوانند از این ناآگاهی بهره ببرند و کاری کنند تا مردم ناخواسته حامی آنها شوند.

این مسئول بیان کرد: نباید فراموش کنیم که بصیرت فقط مختص جوامع مسلمان نیست. امروز جوامع غیرمسلمان هم به اهمیت این موضوع پی برده‌اند که اگر مردم بصیر نباشند استکبار به راحتی می‌تواند در آنها نفوذ کند و نقشه های خود را عملیاتی کند.

دشتکی تصریح کرد: اینکه در قرآن و آیات و روایت اسلامی بر بصیرت و آگاهی مردم تاکید شده است موهبتی است که باید قدر آن را بدانیم چون نقشه راه از قبل برای ما مشخص شده و دیگر نیاز به آزمون و خطا نیست لذا اگر به دستورات الهی، احادیث و روایات ائمه مصعوم در این باره دقت ویژه شود جامعه اسلامی زودتر به سرمنزل نهایی می‌رسد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه البرز بیان کرد: جنگ امروز جنگ فیزیکی نیست. دشمن در عرصه فرهنگی و اعتقادی به ما هجوم آورده است و آنچه که ما را در این نبرد پیروز میدان می‌کند بصیرت است که اگر این بصیرت وجود نداشته باشد قتل عام جامعه برعلیه منافعش قطعی است.
وی در ادامه بر ضرورت ترویج بصیرت و ارتقای آگاهی مردم تاکید کرد و گفت: همه دستگاه‌ها و مسئولان وظیفه دارند که با تمام قوا وارد میدان شوند و در مسیر اعتلای هرچه بیشتر بصیرت به ویژه بصیرت عاشورایی در جامعه گام بردارند.

این مسئول ابراز کرد: رویکرد اوقاف نیز در این عرصه مشخص است و خوشبختانه توانسته برای تحقق این هدف قدم‌های خوبی بردارد. به عنوان مثال در بحث جهاد تبیین بصیرت عاشورایی را سرلوحه کار قرار داده و با اجرای برنامه‌های متنوع مسیر را برای آگاهی هرچه بیشتر مردم هموار کرده است.

دشتکی با تاکید براینکه اکثر این برنامه‌ها با محوریت مردم برگزار می‌شود، افزود: اگر مردم پای کار نباشند نتیجه دلخواه به دست نمی‌آید لذا مشارکت مردم در اجرای برنامه‌ها رکن اساسی است.

مدیرکل اوقاف البرز در ادامه به برنامه‌های سوگواره بصیرت عاشورایی در بقاع متبرکه البرز اشاره کرد و گفت: بقاع متبرکه استان از هشتم مرداد تا پنجم مهرماه سالجاری، همزمان با اول ماه محرم تا آخر ماه صفر میزبان برنامه‌های این سوگواره هستند.

وی اضافه کرد: از بین ۹۵ امامزاده استان، ۵۰ امامزاده به صورت ویژه برنامه‌های ماه محرم و صفر را با محوریت سوگواره بصیرت عاشورایی اجرا می‌کنند. همچنین مساجدی که دارای موقوفه هستند نیز در اجرای این برنامه مشارکت دارند.

این مسئول با اشاره به اینکه در مجموع در ۱۰۰ نقطه استان سوگواره بصیرت عاشورایی برگزار می‌شود، گفت: برنامه‌های بصیرت عاشورایی در دو بخش، بخش اول اجرای برنامه‌های فرهنگی و تبلیغی در آستان مقدس امامزادگان و بقاع متبرکه و بخش دوم، اجرای صحیح و امینانه نیات واقفین در موضوعات روضه خوانی، عزاداری و اطعام برگزار می‌شود.

دشتکی در پایان برگزاری مراسم سخنرانی و عزاداری در شب‌های دهه محرم، ویژه برنامه شیرخوارگان حسینی‌، عزاداری روز تاسوعا و عاشورای حسینی‌ و شام غریبان، مراسم شب شهادت امام سجاد(ع)، برگزاری برنامه «احلی من العسل» ویژه برنامه نوجوانان حسینی، همایش رهروان زینبی(‌س)، برپایی خیمه معرفت در بقاع متبرکه شاخص استان و اقامه نماز ظهر عاشورا را از برنامه‌های مهم سوگواره بصیرت عاشورایی خواند و گفت: راه‌اندازی پویش سیاه‌پوش نمودن کوچه‌ها و در منازل با عنوان هر منزل یک بیرق امام حسین(ع) و راه اندازی پویش سراسری هر خانه یک حسینه و اجرای سنت حسنه روضه‌های خانگی هم با بهره‌گیری از مبلغان اعزامی و روحانیون بومی در سوگواره بصیرت عاشورایی امسال دنبال می‌شود.

انتهای پیام

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ممنون از ثبت دیدگاه. پس از بررسی نمایش داده خواهد شد.