پلمب کاروانسرای شاه‌عباسی کاری غیرحرفه‌ای است

مدیرعامل صندوق توسعه صنایع‌دستی، فرش دستبافت و احیا و بهره‌برداری از بناهای تاریخی گفت: پلمب کاروانسرای شاه‌عباسی کاری غیر حرفه‌ای است؛ باید با متخلف برخورد شود نه با بنا.

به گزارش پایگاه خبری همگام با البرز هادی میرزایی در بازدید از کاروانسرای شاه عباسی  اظهار داشت: پلمب این کاروانسرا یکی از اتفاقات غیر حرفه‌ای و خارج از روال قانونی است که  در واقع سوءاستفاده از قانون ماده ۱۰۰ شهرداری‌ها در پلمب مجموعه کاروانسرای شاه‌عباسی بوده است.

وی افزود: این بنای قدیمی ۴۰۰ ساله جزئی از هویت این استان است و باید در اختیار عموم باشد و با داشتن حداقل زیر ساخت‌های گردشگری مورد بهره برداری قرار بگیرد.

میرزایی گفت: شهرداری کرج در دوره قبل مبلغ ۲۰ میلیارد تومان هزینه تغییر کاربری برای این بنا تعریف کرده است.

مدیرعامل صندوق توسعه صنایع‌دستی، فرش دستبافت و احیا و بهره‌برداری از بناهای تاریخی عنوان کرد: این بنا در دهه ۷۰ با اعتبارات ملی و از سال ۸۴ از سرجمع منابع صندوق مورد مرمت قرار گرفته بود و بخش هایی که به عنوان فضاهای غیر رسمی مورد نیاز بود مانند فضای آشپزخانه با سازه های سبک در مجاورت بنا و در عرصه اصلی ملکی که متعلق به وزارت میراث‌فرهنگی است، اجرا شده تا حداقل مداخله را درون بنای اصلی داشته باشد. سایر فضاها اعم از سرویس‌های بهداشتی، پست برق و سایر خدمات مورد نیاز نیز برای بهره‌برداری از این مجموعه گردشگری ۷ هزار متری ساخته شد.

وی از کاربری تالار در این مجموعه انتقاد و آن را مغایر با کاربری مورد توافق صندوق و بهره بردار عنوان کرد و گفت: انتظار داشتیم دادستان محترم به عنوان مدعی العموم به ماجرا ورود کند و به دلیل بهره برداری غیرمجاز سرمایه گذار خلع ید شود و بنا بر اساس کاربری تعیین شده مورد بهره‌برداری باشد.

مدیرعامل صندوق توسعه صنایع دستی، فرش دستباف و احیا و بهره برداری از بناهای تاریخی برنامه آینده برای بهره برداری ازین بنا را کاربری هتل‌کاروانسرا دانست که خدمات فرهنگی، تجاری از جمله عرضه محصولات صنایع‌دستی و فرش‌دستبافت نیز در آن ارائه شود.

میرزایی بهره برداری از کاروانسرای شاه عباسی را دغدغه جدی مدیر کل فعلی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان برشمرد که به دلیل تعارض بین بخشی و نبود اهتمام در سال‌های گذشته نتوانست این مسئله را برطرف کند.

وی ابراز امیدواری کرد که با حمایت‌های استاندار شاهد تصمیم‌گیری برای بهره‌برداری از چنین بناها و اماکن تاریخی با توجه به مصوبات صندوق باشیم. از طرفی خواستار برخورد با متخلف شد نه با بنای تاریخی زیرا این رفتار کاملا غیرحرفه‌ای است.

وی در مورد تفویض اختیار مزایدات بهره برداری به استان گفت: استان یکی از ذینفعان و بازیگران اصلی مزایده است و در جلسات فنی و اقتصادی و نظارت ها ورود می کند. یکی از اشکالات در سال‌های قبل عدم پیش بینی نقش، برای اداره کل استان بوده که این دغدغه را در قراردادهای اخیر برطرف کرده‌ایم.

پایگاه خبری استان البرز

انتهای پیام/ شراره کهنسال

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ممنون از ثبت دیدگاه. پس از بررسی نمایش داده خواهد شد.