اشتغال سالانه بیش از یک هزار مددجو در تعاونی تولیدی فرش دستباف در هشتگرد

رئیس کمیسیون گردشگری و اقتصاد هنر اتاق بازرگانی البرز با بیان اینکه در یک تعاونی فرش دستباف در شهر هشتگرد سالانه بیش از ۲۵۰۰ نفر آموزش دیده و به تولید مشغول هستند، افزود: از این تعداد یکهزار نفر از بانوان مددجوی تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) استان هستند.

به گزارش پایگاه خبری همگام با البرز شادی حاضری در بازدید از شرکت تعاونی فرش دستباف وحدت البرز در شهر هشتگرد که با همراهی محمدرضا حدادیان مسئول میراث فرهنگی، گردشگری، صنایع دستی شهرستان چهارباغ انجام شد، ضمن اشاره به نقش آفرینی مهم این مجموعه در بهبود سطح تولید و افزایش اشتغال زایی در زمینه هنر فرش بافی اظهار کرد: فرش ایرانی نماد هنر، اصالت و تمدن کشورمان و از قدیمی ترین انواع صنایع دستی در جهان است.

وی با بیان اینکه در این تعاونی تولیدی چله کشی با دستگاه های اتوماتیک انجام می شود، گفت: استفاده از این روش موجب کاهش هزینه و زمان و پایین آوردن سطح خطای انسانی است.

رئیس کمیسیون گردشگری و اقتصاد هنر اتاق بازرگانی البرز ادامه داد: مزیت استفاده از دستگاه های اتوماتیک برای چله کشی این است که در مدت زمان یک ساعت این کار انجام می شود، در حالی که چله کشی دستی بیش از یک شبانه روز به طول می انجامد.

وی با بیان اینکه در این مجموعه تولیدی فرش دستباف بیش از ۵۰۰ عدد دار قالی در اندازه های مختلف وجود دارد، عنوان کرد: کارهای تولیدی کارآموزان توسط خود این تعاونی خریداری می شود.

حاضری با بیان اینکه سالانه بیش از یکهزار مددجوی کمیته امداد امام خمینی(ره) در این تعاونی فرش آموزش های لازم را فرا می گیرند، افزود: از میان دیگر شهروندان جامعه نیز در یکسال بیش از ۱۵۰۰ نفر از فرصت های آموزشی این تعاونی در زمینه فرش بافی از ابتدا تا به صورت تخصصی و حرفه ای استفاده می کنند.

وی بیان کرد: مدیران تولید کننده فرش دستباف در این تعاونی به صورت خانوادگی و نسل به نسل بیش از ۳۵ سال است که به فعالیت در این زمینه اشتغال دارند.

رئیس کمیسیون گردشگری و اقتصاد هنر اتاق بازرگانی البرز با اشاره به سهم مهم این تعاونی در اشتغال بانوان علاقمند به آموزش هنر فرش ایرانی تصریح کرد: در این مجموعه تولیدی به همت هنرمندان البرزی فرش آهنی تولید می شود، این فرش به دلیل تراکم بالا، کیفیت و بافت خاص جزو فرش های دستباف باکیفیت و مقاوم است.

به گفته حاضری در تعاونی فرش وحدت البرز، نمونه های متنوعی از فرش دستباف ایرانی و همچنین تابلو فرش توسط هنرمندان استان در سایزها و ابعاد مختلف تولید می شود.

وی در ادامه افزود: عرصه محل فعالیت این تعاونی تولید کننده انواع فرش دستباف و تابلو فرش بیش از یکهزار و ۸۰۰ متر وسعت دارد که ۷۰۰ متر آن ساختمان اصلی و محل فعالیت کارگاه های تولید و آموزشی قالی بافی است.

رئیس کمیسیون گردشگری و اقتصاد هنر اتاق بازرگانی البرز گفت: محل فعالیت این تعاونی تولید کننده فرش دستباف در گذشته مدرسه ای مخروبه و قدیمی بوده است که چند سالی می شود به صورت اجاره ای در اختیار این مجموعه تولیدی است و فضای داخلی آن بازسازی و مناسب سازی شده است.

وی در ادامه بیان کرد: مدیران این تعاونی خواستار مساعدت مسئولان استان و شهر هشتگرد از جمله استانداری، فرمانداری و شهرداری هستند تا بتوانند مکانی مناسب برای تولید و عرضه فرش دستباف را خریداری کرده و در آنجا ادامه فعالیت تولیدی خود در این زمینه را داشته باشند.

پایگاه خبری استان البرز

انتهای پیام/شراره کهنسال

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ممنون از ثبت دیدگاه. پس از بررسی نمایش داده خواهد شد.