از 13 دی ماه سونامی هزینه های تعویض پلاک اغاز می شود

رئیس کانون سر دفتران استان البرز گفت: در ارتباط با سند نقل و انتقال خودرو از 13 دی ماه و با اجرایی شدن قانون اصلاحی مالیات بر ارزش افزوده، مالیات نقل و انتقال در هنگام تعویض پلاک نیز از مردم اخذ و منبعد شاهد افزایش هزینه های تعویض پلاک خواهیم بود که این خود نگران کننده است.

به گزارش پایگاه خبری همگام با البرز از کرج، محمد رضا نصرتی رئیس هیات مدیره کانون سردفتران و دفتریاران استان البرز صبح امروز در نشست خبری که به مناسبت روز گرامیداشت دفاتر اسناد رسمی در کانون سر دفتران و دفتریاران استان البرز برگزار شد، با اشاره به اینکه برخی امور حاکمیتی است و قانون گذار به صورت صحیحی تنظیم سند رسمی که یکی از مصادیق بارز آن است را دفاتر اسناد رسمی واگذار کرده است، اظهار داشت:در حال حاضر در استان البرز تعداد 274 دفتر اسناد رسمی فعال هستند که جهت ارائه خدمات حقوقی در فضایی به مجموع حدود 30 هزار 500متر مربع مشغول ارائه خدمت به مردم شریف می باشند.

وی با اشاره به اینکه نوع و جنس خدمات ارائه شده توسط دفاتر اسناد رسمی حاکمیتی بوده و دفاتر اسناد رسمی وظیفه ذاتی تنظیم سند رسمی را دارد،افزود:بسیاری از دستگاه ها می توانند در حدود مقررات و صلاحیت قانونی خود اقدام به صدور سند رسمی نمایند. مانند ثبت احوال، اداره راهنمایی و رانندگی و گذرنامه و غیره، اما این صلاحيت صرفا در محدوده و مقررات قانونی بوده و مجاز به صدور اسناد رسمی مربوط به نقل و انتقالات اموال را ندارند و اصل بر آن است که سردفتر می تواند بموجب قوانین هر گونه سند رسمی مربوط به معاملات و نقل و انتقالات را صادر کند، مگر اینکه سندی استثنا داشته باشد.

رئیس کانون سر دفتران استان البرز  در ارتباط با سند نقل و انتقال خودرو گفت:از 13 دی ماه و با اجرایی شدن قانون اصلاحی مالیات بر ارزش افزوده، مالیات نقل و انتقال در هنگام تعویض پلاک نیز از مردم اخذ و منبعد شاهد افزایش هزینه های تعویض پلاک خواهیم بود که این خود نگران کننده است.

وی افزود :دامنه اختیارات دفاتر اسناد رسمی بسیار گسترده است و دفاتر اسناد رسمی حدود یک قرن سابقه کار و ایجاد یک سیستم منسجم کاری درخط مستقیم قانون هستند.

وی با بیان اینکه بر اساس آمار سران دفاتر اسناد رسمی و دفتریاران در سال 1400 حدود 156 هزار ساعت معادل 350میلیارد ریال مشاور حقوقی رایگان به مردم داده اند ، بیان کرد: مشاوره های حقوقی و ثبتی در دفاتر اسناد بدون دریافت وجه و تبرعی انجام می پذیرد.

نصرتی با بیان اینکه سالانه 700 هزار خدمت ثبتی از دفاتر اسناد رسمی ارائه داده می شود افزود، در این خصوص هیچ وجهی از نهادهای حاکمیتی دریافت نمی شود ،گفت:کانون سردفتران دارای کمیسیون های مختلفی هستند و دفاتراسناد توسط بازرسی کل کشور و اداره ثبت و کانون و غیره بازرسی می شود.

وی با اشاره به اینکه در برخی موارد مراجع قضایی موضوعاتی را جهت تکمیل تحقیقات پرونده و اتقان آراء قضایی از دفاتر اسناد پیگیری و استعلام می کنند، خاطرنشان کرد: با شیوع ویروس کرونا همه دستگاه های دولتی وارد مشکلات مختلف شدند که علارقم همه بدی‌های همه گیر شدن ویروس خوشبختانه از اوایل سال 1399دفاتر اسناد رسمی در البرز با جلسه ای که با مدیران شهرداری برگزار شد خدمات و استعلامات شهرداری را به صورت الکترونیکی انجام می دهند .

نصرتی با بیان اینکه پذیرش صدور اجرائیه ها به دفاتر اسناد رسمی محول شده است و اظهار داشت، این خدمات بدون هیج مشکل به مردم عزیز ارائه و این کار را انجام می دهد، گفت: پذیرش اسناد مالکیت در دفاتر اسناد رسمی به صورت الکترونیکی نیز انجام می شود.

رئیس کانون سر دفتران استان البرز با بیان اینکه حدود 20 هزار سند در ماه در حوزه اسناد غیر منقول در دفاتر اسناد رسمی استان البرز زده می شود، گفت: در ارتباط با سند نقل و انتقال خودرو
از 13 دی ماه و با اجرایی شدن قانون اصلاحی مالیات بر ارزش افزوده، مالیات نقل و انتقال در هنگام تعویض پلاک نیز از مردم اخذ و منبعد شاهد افزایش هزینه های تعویض پلاک خواهیم بود که این خود نگران کننده است.

وی با بیان اینکه طبق قانون مصوب شده مراکز تعویض پلاک برای ماشینهای ایرانی 1درصد و برای ماشین های خارجی 2 درصد مالیات اخذ خواهند کرد ، عنوان نمود : در سال گذشته 6 میلیون تعویض پلاک انجام شده است که از این تعداد کمتر از 2 میلیون آن منجر به تنظیم اسناد در دفاتر اسناد رسمی شده است.

پایگاه خبری استان البرز

انتهای پیام/شراره کهنسال

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ممنون از ثبت دیدگاه. پس از بررسی نمایش داده خواهد شد.