تأمین محصولات آب‌بَر با کشت فراسرزمینی

وزیر جهاد کشاورزی گفت: خرید تضمینی گندم این پیام را به کشاورزان دولت داده است که ما از تولید کالاهای اساسی و غلات پایه در کشور حمایت می کنیم.

به گزارش پایگاه خبری همگام با البرز سید جواد ساداتی نژاد در مراسم افتتاح اولین پارک علم و فناوری کشاورزی و منابع طبیعی که  در سالن موسسه علوم تحقیقات باغبانی برگزارشد، در جمع خبرنگاران اظهار داشت: امسال به نام سال دانش بنیان رقم خورده است و سازمان تحقیقات کشاورزی این مکان را به عنوان محلی برای استقرار و حمایت از دانش بنیان و استارت آپ‌ها ایجاد کرده است.

وی افزود: بخش های مختلف کشاورزی از جمله واکسن، ضایعات و کودهای زیستی باید توسعه داده شوند و برای این کار شرکتهای حمایتی ما از سال گذشته کار خود را آغاز کرده اند و در سبد کودی خود قرار داده تا کشاورزان از آن استفاده کنند.

ساداتی نژاد با بیان اینکه رویکرد دانشی در کشاورزی یک رویکرد پیش برنده است و مشکل حوزه کشاورزی ما رسوخ دانش و فن اوری است، گفت: راه اندازی پارک علم و فن آوری کشاورزی با این هدف است و در کل کشور توسعه داده می شود. ایجاد دهکده‌ها، مزارع نوآوری و نواحی علم و فنآوری با کمک وزارت علوم و تحقیقات فنآوری و معاونت علم و فنآوری ریاست جمهور در ابتدای سال در دولت مورد تصویب قرار گرفته و می تواند حوزه دانش و فناوری را در بخش کشاورزی مورد حمایت خود قرار دهد.

ساداتی نژاد ادامه داد: پارک‌ها و سازمان تات از تمام نخبگان، دانشگاهیان، محققین که فعال در حوزه دانش و فناوری در کشاورزی حمایت می‌کند.

وی با اشاره به تأکید مقام معظم رهبری مبنی بر تولید و اشتغال دانش بنیان، اظهار کرد: در حال حاضر اتفاقاتی در بحث امنیت غذایی در کل جهان بعد از جنک اکراین رخ داده است که نشان می‌دهد که تولید کالاهای اساسی در داخل کشورها و پایداری و امنیت غذایی بسیار مهم است.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه امسال کشاورزی قراردادی را در کشور توسعه می‌دهیم گفت: خرید تضمینی گندم این پیام را به کشاورزان داده است که ما از تولید کالاهای اساسی و غلات پایه در کشور حمایت می کنیم.

سادتی نژاد با افزود: در حوزه گندم تلاشمان این است که همه کاشت گندم در کشور را به صورت قرارادی پیش ببریم. در حوزه تولید گوشت قرمز و طیور، تولید قراردادی را پیش می بریم که تولید کننده ما بدون دغدغه تمرکز خود را بر تولید بگذارد. به این صورت ارز بری واردات محصول از خارج از کشور کاهش می یابد.

ساداتی نژاد با اشاره سازمان تات کارهای بسیار بزرگی در زمینه فناوری در کشور انجام داده، تصریح کرد: اگر این سازمان را در کشور نداشتیم بسیاری از بذرهای که استفاده می کنیم وجود نداشت. عملکرد این سازمان بسیار خوب بوده اما انتظار ما بیشتر است.

وی ادامه داد: امیدواریم امسال بر اساس آیین‌نامه‌ای که در دولت تصویب شد با کمک معاونت علم و فنآوری شرکت‌های دانش بنیان به ۲۰ درصد برسند.

وزیر جهاد کشاورزی با تأکید بر اینکه در بحث صادرات نگاه ما به سمت واردات محصولات آب بر با کشت فرا سرزمینی است. به گونه ای که کشت فرا سرزمینی را تولید و وارد سرزمین خود کنیم و محصولاتی که در داخل کشور تولید می شوند محصولات استراتژیک باشند.

وی ادامه داد: در حال حاضر براساس قانون صادرات محصولات آب بر دارای تعرفه است و در بودجه سال ۱۴۰۱ برای این محصولات عوارض دیده شده و از ابتدای سال اعمال شده است.

پایگاه خبری استان البرز

انتهای پیام/ شراره کهنسال

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ممنون از ثبت دیدگاه. پس از بررسی نمایش داده خواهد شد.