تورم در برخی قوانین گمرکی روند صادرات و واردات را کند کرده است

نایب رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی البرز حضور برخی عوامل فرصت طلب در واردات کالا و حضور کمرنگ محصولات تولیدی کشور در بازارهای صادراتی را ناشی از خود نمایی تورم در برخی از قوانین و مقررات حاکم در گمرکات عنوان کرد.

به گزارش پایگاه خبری همگام با البرز یداله مالمیرظهر امروز در جمع خبرنگاران البرز اظهار داشت:  بخش خصوصی از دولت سیزدهم که مانع زدایی از تولید و صادرات را در اولویت قرار داده است انتظار دارد برای بازنگری در قوانین کهنه و حذف دستور العمل های اداری پیچیده و غیر منطقی در گمرکات وارد صحنه شود.

وی افزود: رونق صادرات و رهایی از تکرار تجربه تلخ واردات بی رویه سال های گذشته نیازمند تهیه، تدوین و اجرای قوانین گمرکی جامعی است که با استراتژی ملی و برنامه های تیم اقتصادی دولت در مسیر پویایی اقتصاد کشور همخوانی داشته باشد.

مالمیر گفت: بعضی قوانین گمرکی تاریخ گذشته علاوه بر پیچیدگی ها در توسعه صادرات، روند واردات کالا های ضروری بخش های تولید، صنعت و کشاورزی را بسیار کند، لاک پشتی و با انواع موانع غیر طبیعی رو به رو کرده است.

وی دپوی صدها هزارتن کالای اساسی و چند صد دستگاه خودرو سواری و هزاران قطعه خودرو و ماشین آلات صنعتی وارداتی که به‌ لحاظ پیچ و خم های اداری بلا استفاده در انبارهای گمرکات رها شده است را بیانگر وجود تورم در برخی قوانین گمرکی عنوان کرد.
نایب رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی البرز گفت: نبود هماهنگی لازم‌ میان نهادهای مرتبط با امور گمرکی و زمانبر بودن فرایند نمونه‌ برداری‌ های آزمایشگاهی از کالا ها از جمله موانعی است که روند صادرات و واردات را با تاخیر طولانی و غیر منطقی مواجه کرده است.

مالمیر افزود: کم توجهی نسبت به‌ ایجاد سيستم‌ها و تجهیزات الکترونيکي در مبادي گمرکي براي بالابردن ضريب دقت در جلوگيري از فساد اداري و ممانعت از واردات كالا هایي كه مشابه آن درکشور توليد می شود از عواملی است که مشکل دپو کالا در انبارهای گمرکات را ایجاد کرده است.

وی اظهار داشت: در صورت برنامه ریزی برای ایجاد و بهره گیری از سيستم‌هاي الکترونيکي نوین و مجهز در مبادی ورودی ضريب دقت در جلوگيري از فساد اداري و ممانعت از واردات كالا هایي كه مشابه آن در کشور توليد می شود افزایش خواهد یافت.

وی ادامه داد: در این صورت جاده های فرعی و کوره راه های رانت و فساد مسدود می شود و ضمن شناسایی زود هنگام و معرفی عوامل خاطی، مدیران گمرکات کاهش تدریجی دپو کالا در انبار ها را تجربه خواهند کرد.

نایب رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی البرز از حبس سرمایه در گردش واحد های تولیدی در نظام‌ بانکی در مراحل واردات مواد اولیه و قطعات گلایه کرد و از آن به عنوان یک چالش حاد نام برد.
مالمیر ریشه بروز این چالش را ناشی از کندی روند انجام امور اداری در بانک مرکزی ذکر کرد و ضرورت برنامه ریزی برای رفع اینگونه مشکلات را مورد تاکید قرار داد.

وی گفت: کارشناسان بخش خصوصی که با نارسایی ها و موانع موجود در واردات و صادرات در گمرکات و سایر دستگاه های اجرایی مرتبط کاملا آشنا هستند ، آمادگی دارند با ارایه نظرات کارشناسی دولت را در به روز رسانی قوانین گمرکی یاری دهند.

نایب رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی البرز گفت: تجربه سال های اخیر نشان داد که مانع تراشی ها و دست اندازهای اداری غیر اصولی در امور واردات و صادرات همواره رکود در بستر تولید و گرانی و تورم در بازار مصرف را به دنبال داشته است.

مالمیر ادامه داد: بنابراین باید برنامه ریزی ها در مسیری هدایت شود تا درهم شدن سه عامل “گرانی” ، “تورم” و “رکود” اقتصاد کشور را مورد تهدید قرار ندهد.

تماس با ما

انتهای پیام/شراره کهنسال

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ممنون از ثبت دیدگاه. پس از بررسی نمایش داده خواهد شد.