خاموشی ها تا آخر تابستان ادامه دارد

مدیر شرکت توزیع برق استان البرز با بیان اینکه مصرف در کشور به بیش از ۶۵ هزارمگاوات رسید که ۱۸ درصد بیشتر از توان تولیدی کشور است، گفت: کسری تولید برق بین تمام استان های کشور تقسیم و سهمیه خاموشی استان ها مشخص شد که استان البرز هم بی بهره نماند.

تداوم خاموشی‌های در استان البرز، عدم برنامه ریزی و ناهماهنگی در اعلام خاموشی‌ها توسط شرکت توزیع  برق استان، البرزی‌ها را کلافه کرده  و در پی آن قطعی‌های چندساعته آب، اختلال در سیستم تلفن های همراه، امور خدماتی، درمانی و غیره ، آن هم بدون اعلام و اطلاع قبلی صدای اعتراضشان  را درآورده است.  خاموشی های البرز  در برخی مناطق به ۶ ساعت  به صورت مستمر و در برخی دیگر به دو مرحله ۲ تا ۳ ساعته  رسیده، در حالیکه در برخی مناطق دیگر خاوشی اتفاق نمی افتد و این امر خاطر مردم را مکدر کرده است.

رامین فرج، مدیر شرکت توزیع برق استان البرز در این خصوص به با خبرنگار همگام با البرز از کرج  گفت: با توجه به اینکه تراز بین تولید و مصرف برق به هم خورد و روز گذشته مصرف در کشور  به بیش از  ۶۵ هزارمگاوات رسید که از این میزان ۱۲ هزار مگاوات معادل  ۱۸ درصد، بیش از توان تولید برق در نیروگاه‌های کشور است. بنابراین کسری تولید برق بین تمام استان های کشور تقسیم و سهمیه خاموشی استان ها مشخص شد که استان البرز هم بی بهره نماند.

وی افزود: همچنین  با توجه به اینکه بخشی از  نیروگاه های کشور برق آبی هستند، امسال  با کمبود بارش ها، امکان استفاده کامل  از ظرفیت تولید  این نیروگاه ها وجود ندارد. نیروگاه های برق آبی کشور می توانست حدود ۷ تا ۸ هزار مگاوات از کمبود کنونی  تولید برق را جبران کند که این کمبود تولید با افزایش رشد مصرف به میزان بیش از ۴ هزار مگاوات، کسری ۱۲ هزارمگاواتی در تولید  برق مورد نیاز کشور ایجاد کرده است.

این مقام مسوول یادآور شد: اورهال و به روز رسانی  نیروگاه ها که معمولا  در فصل زمستان اتفاق می افتد که با توجه به ورود به فصل گرما در  اردیبهشت ماه و زودتر از هر سال اتفاق افتاد  زمان اورهال نیروگاه ها کمتر شد و با تاخیر بیشتری به مدار تولید وارد شدند.  در مسیر تولید  و چرخه فعالیت امکان تعمیر واحدهایی از نیروگاه ها وجود دارد.

وی در خصوص توزیع ناعادلانه خاموشی ها در مناطق مختلف استان البرز،  افزود:  از روزهای گذشته جدول خاموشی های احتمالی در سایت ها قرار  می گرفت اما در دوهفته گذشته با توجه به تناسب عدد تولید و مصرف برق در استان نیاز به خاموشی نبود. با توجه به کمبود تولید برق در سه چهار روز گذشته به میزان ۱۲ هزارمگاوات، خاموشی ها در سطح استان بر اساس جدول، الزام به اجرا پیدا کرد. در برخی نقاط نیاز به دو مرحله خاموشی در دو نوبت دو ساعته می‌شود. همچنین در بخش صنعت،  خاموشی های بخش صنعتی از ۱۲ظهر تا ۶ به طور پیوستهانجام می شود و مسکونی‌ها معمولا دوساعته است اما با توجه به عدم پوشش دهی سهمیه خاموشی استان، خاموشی در برخی مناطق به دو مرحله در روز می رسد.

فرج گفت: قطعی های برق با برنامه پیش بینی شده  انطباق کلی دارد  اما مواردی نیز  از برنامه خارج می‌شود. در فصل تابستان به دلیل پیک بار مصرف، حوادث و اتفاقاتی در شبکه اتفاق می افتد که محل و ساعت آن قابل پیش بینی و برنامه ریزی نیست  و ممکن است  برنامه های خاموشی‌ها را با مشکل مواجه کند و به چندین ساعت قطعی برساند.

وی در خصوص توزیع ناعادلانه و تبعیض در قطعی های برق مناطق مختلف استان، بیان کرد: برق استان البرز از طریق ۳۸۰ فیدر تامین می شود که در مسیر حدود ۴۰ فیدر، مراکز حساس از جمله؛ بیمارستان، انتقال خون و تلمبه خانه های اصلی سازمان آب وجود دارد و در این مناطق به هیچ عنوان برق را  قطع نمی‌کنیم.

مدیر توزیع برق البرز همچنین قطعی های آب را با قطعی برق مرتبط  دانست و افزود: آب مورد نیاز استان البرز از طریق ۵۲۰ حلقه چاه تامین می شود که این چاه ها در مسیر فیدرهای برق  هستند و چاه ها شبکه مستقل ندارد.  در زمان خاموشی ها،  برق چاه ها هم قطع می شود. همچنین  امکان ایجاد شبکه جداگانه برای چاه ها وجود ندارد و در تمام دنیا شبکه برق به صورت عمومی ایجاد و تغذیه کننده ها به آن متصل می شود.

وی یادآور شد: بیش از ۹۰ درصد قطعی های برق با برنامه خاموشی تناسب دارد که برنامه خاموشی‌ها در سایت شرکت توزیع برق استان وجود دارد.

فرج بر لزوم مدیریت و صرفه جویی در مصرف برق توسط شهروندان تاکید کرد و افزود: موثرترین راه  صرفه جویی در مصرف برق، صرفه جویی در استفاده از وسایل سرمایشی است که اگر  این مورد به میزان ۳۰ تا ۴۰ درصد کاهش داده شود ، کمبود برق در کشور  جبران خواخد شد.

وی در خصوص استمرار خاموشی‌ها، تصریح کرد: در حال حاضر امکان جبران و تولید ۱۲ هزارمگاوات کمبود برق  توسط نیروگاه های کشور وجود ندارد و  تا پایان تابستان خاموشی ها ادامه دارد. اما  در صورت همکاری  مردم در مدیریت مصرف امکان جبران این کسری وجود دارد و این امر به میزان همکاری مردم  و مدیریت مصرف برق توسط آنها بستگی دارد.

پایگاه خبری استان البرز

انتهای پیام/شراره کهنسال

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ممنون از ثبت دیدگاه. پس از بررسی نمایش داده خواهد شد.