وضعیت آب محمد شهر و مشکین دشت قرمز است

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان البرز گفت: حدود ۹۰ درصد از قطعی آب مناطق مختلف استان به واسطه اثرات ناشی از قطعی برق بر روی چاه‌ها و مخازن آب استان است.

ذوالفقار مهدی زاده در گفت‌وگو با خبرنگار همگام با البرز اظهار داشت: با توجه به کاهش بارندگی و افزایش زودهنگام دمای هوا، از اوایل خرداد ماه شاهد افزایش میزان مصرف آب در استان هستیم.

وی افزود: افزایش بهره برداری از مخازن و چاه‌ها باعث شده وضعیت آب در برخی مناطق استان مثل محمدشهر و مشکین دشت از وضعیت نارنجی به قرمز تبدیل شود.

وی توضیح داد: همه آب منطقه محمد شهر از منابع زیرزمینی یعنی از ۲۲ حلقه چاه تامین می‌شود که حدود چند هفته قبل یکی از چاه‌های اصلی به دلیل برداشت زیاد دچار بریدگی جدار شد و همین امر باعث شد ساکنین این منطقه با قطعی چند ساعته آب مواجه شوند.

وی افزود: برای کاهش مشکلات مردم در مناطق قرمز استان سعی شده از طریق تانکرهای آب وضعیت پیش آمده را مدیریت کنیم.

این مسئول ادامه داد: علاوه بر این، به زودی چاه از مدار خارج شده در محمد شهر به مدار آبرسانی باز می‌گردد و یک چاه هم در مشکین دشت در حال ورود به مدار آبرسانی است که امیدواریم با این اتفاق بخشی از مشکل کمبود آب در این مناطق مرتفع شود.

مهدی زاده با اشاره به مشکلاتی که قطعی برق برای آبرسانی به مشترکان ایجاد کرده، توضیح داد: حدود ۹۰ درصد از قطعی آب مناطق مختلف استان به واسطه اثرات ناشی از قطعی برق بر روی چاه‌ها و مخازن آب استان است.

مدیرعامل آبفای البرز گفت: بدون شک با صرفه جویی مردم در مصرف برق، وضعیت آبرسانی هم بهتر می‌شود.

وی با اشاره به افت فشار آب در بسیاری از مناطق استان تاکید کرد: به دلیل مصرف بیش از ظرفیت شبکه، شاهد افت زیاد فشار آب در بسیاری از مناطق هستیم.

وی تاکید کرد: مخازن آب استان در آستانه صبح پر می‌شود ولی به دلیل مصرف بیش از ظرفیت، شاهد آن هستیم که در ساعات اولیه عصر حجم این مخازن تقریبا به صفر نزدیک شده است.

مهدی زاده در پاسخ به اینکه در شرایط فعلی آیا احتمال زمانبندی قطع آب وجود دارد، افزود: تمام تلاش این است که به مرحله قطعی زمانبندی آب وارد نشویم که این امر مستلزم صرفه جویی ۱۰ درصدی از سوی مشترکین است.

وی افزود: از شهروندان درخواست می‌شود شستشوی ظروف، استحمام، آبیاری باغچه و  سایر کارهای غیر ضروری را به ساعاتی موکول کنند که فشار کمتری بر شبکه وجود دارد.

این مسئول تاکید کرد: امیدواریم با مدیریت مصرف مردم بتوانیم تابستان امسال را بدون قطعی زمانبندی شده آب پشت سر بگذاریم.

وی در پاسخ به اینکه آیا قطعی مکرر آب در منطقه مهرشهر هم به دلیل خروج چاه از مدار آبرسانی بوده، گفت: در مهر شهر حدود ۶۱ حلقه چاه وجود دارد که در برخی روزهای هفته گذشته در دو نوبت با قطعی برق مواجه شدند که این امر آبرسانی آنها را با اشکال مواجه کرد.

مهدی زاده با بیان اینکه در شرایط فعلی بسیاری از شهروندان از افت فشار آب گلایه دارند، توضیح داد: در واحدهای آپارتمانی به جای هر خانوار باید به اندازه ۲۰۰ لیتر مخزن ذخیره آب در نظر بگیرند که متاسفانه این اتفاق در بسیاری از واحدهای مسکونی نمی افتد و همین باعث شده در ساعات اوج مصرف طبقات بالای ساختمان ها با افت جدی فشار آب مواجه باشند.

وی با اشاره به اینکه همزمانی زمان آبیاری فضای سبز شهری با اوج مصرف مشترکان باعث فشار مضاعفی به شبکه آب شده، گفت: هر چند بخش عمده ای از فضای سبز شهری استان با آب فاقد کیفیت شرب و از طریق دو تصفیه خانه فاضلابی که راه اندازی شده، آبیاری می شود ولی هنوز هم بخشی از فضای سبز شهری با آب شرب تغذیه می شود.

وی ادامه داد: به دنبال اجرای کامل برنامه جداسازی آب شرب از آب مورد نیاز برای آبیاری فضای سبز شهری هستیم که امیدواریم با همکاری مدیریت شهری این اتفاق هر چه زودتر بیفتد.

مدیرعامل آبفای البرز در بخش دیگری از صحبت‌های خود در پاسخ به اینکه چند درصد از استان تحت پوشش شبکه فاضلاب شهری قرار دارد، افزود: در حال حاضر ۳۵ درصد استان تحت پوشش این شبکه قرار دارد در حالی که متوسط کشوری ۴۸ درصد است.

پایگاه خبری استان البرز

انتهای پیام/شراره کهنسال

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ممنون از ثبت دیدگاه. پس از بررسی نمایش داده خواهد شد.