بارش مناسب سبب ذخیره 100میلیون مترمکعب آب می شود

رییس سازمان منابع طبیعی وآبخیزداری کشور با اشاره به اهمیت طرح های آبخیزداری در پیشگیری از فرسایش خاک و هدرروی آبهای سطحی گفت: در زمان حاضر ۹۰ میلیون هکتار از عرصه های طبیعی کشور نیازمند اجرای طرح های آبخیزداری است.

به گزارش پایگاه خبری همگام با البرز از کرج عباسعلی نوبخت بعد ازظهر امروز در گردهمایی سراسری فرماندهان بسیج ادارات کل منابع طبیعی و آبخیزداری سراسر کشور که در مرکز آموزش جوانشیر سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری مستقر در استان البرز برگزار شد، اظهار داشت: اگر بر روی این ۹۰ میلیون هکتار عرصه اقدامات آبخیزداری به درستی انجام شودو منابع طبیعی را متعلق به مردم بدانیم اثربخشی آن بسیار زیاد خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر وسعت ایران ۱۲۵ میلیون هکتار آن در قلمرو فرسایش آبی و حدود ۳۲ میلیون هکتار در قلمرو فرسایش بادی است که باید با اجرای طرح های مختلف از فرسایش خاک جلوگیری کرد، افزود: در ایران ۴۰ هزار رشته قنات وجود دارد و در بالادست ۱۰ هزار رشته قنات اقدامات آبخیزداری اجرا شده که منجر به افزایش ۱.۵ تا سه برابری دبی آب در این قنوات شده ضمن اینکه سطح ایستایی چاه ها نیز افزایش یافته است.

نوبخت در ادامه با بیان اینکه کشورهای متخاصم مانند آمریکا ، انگلیس و رژیم غاصب صهیونیستی با پول های منطقه کشورهای همسایه ما را رصد کرده اند، اظهار کرد: آن ها بر روی تمام رودخانه هایی که از کشورهای همسایه وارد کشور ما می شد اقدام به ساخت سد کردند که باز هم ادامه می دهند.

وی با اشاره به اینکه رهبر معظم انقلاب سیستان و بلوچستان را تنگه احد کشور دانسته اند، افزود: در همین راستا در شرق و جنوب شرقی کشور طرح آبخیزداری درسطح ۲ میلیون هکتار اراضی منطقه اجرا شده است.

وی اظهار کرد: بر اساس این مطالعات و اقدامات اگر پروژه های آبخیزداری کامل اجرا شود در زمانی که بارندگی مناسبی نداشته باشیم حدود ۶۰ میلیون مترمکعب آب به سفره های زیرزمینی تزریق می شود و در شرایطی که بارش مناسب باشد تا ۱۰۰ میلیون مترمکعب آب می توان ذخیره سازی کرد.

رییس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری با بیان اینکه وزارت نیرو آب مورد نیاز مردم دشت سیستان را ۳۰ میلیون مترمعکب اعلام کرده است، گفت: این میزان ذخیره سازی و تولید آب یعنی همان تفکر بسیجی که جلوی مهاجرت جغرافیایی گرفته می شود و کسانی هم که مهاجرت کرده اند وقتی شرایط زیستگاه ومحل تولد خود را مناسب ببینند بازمی گردند.

وی افزود: در هر هکتار مرتع ما حدود ۱۲۴ تا ۱۲۵ کیلوگرم افزایش تولید علوفه خواهیم داشت که یعنی امنیت غذایی تضمین پیدا می کند.

نوبخت با بیان اینکه در سال های پس از پیروزی انقلاب اسلامی منابع طبیعی را در کشور شناساندیم ، گفت: باید با کمک بسیج فرهنگ درختکاری را کنار بگذاریم و این فرهنگ را به درخت داری تغییر دهیم و چه بخواهیم و چه نخواهیم مردم در این مسیر آمده اند.

وی با تاکید بر اینکه ما سربازان این کشور و نظام هستیم، افزود: ۲۷ رده از بسیج پای کار درختکاری آمده اند که با همت بسیج درصدد هستیم به هدف کاشت یک میلیارد اصله درخت برسیم.

نوبخت بیان کرد: سال گذشته ۱۰۴ هزار اصله نهال در ۱۹ دقیقه و ۴۸ ثانیه کاشته شد که امسال آن عدد به پنج میلیون اصله نهال رسید و قرار است در نیمه شعبان نیز به عدد سن امام زمان توسط ۶۰ هزار پایگاه بسیج محلات ۱۱۹۰ نهال بکارند.

وی گفت: همچنین قرار است این پایگاه های بسیج به عدد سن حاج قاسم ۶۳ هزار اصله نهال بکارند ضمن این که برای اجرای این طرح ها نیز به دنبال آموزش و پرورش رفته ایم زیرا بعضی از تصمیم سازان در سه قوه ممکن است منابع طبیعی را نشناسند و به دنبال پروژه هایی هستند که به حق هم هست.

رییس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور افزود: ما در پروژه هایمان به دنبال آن هستیم تا در مدارس و توسط دانش آموزان هر مدرسه یک نهالستان شود حتی اگر تمام نهال ها هم نگیرد ولی انسی که بین دانش آموزان با منابع طبیعی به وجود می آید تا ۲۰ سال آینده کل بدنه کشور تمصیم سازان آن افرادی می شوند که طبیعیت و منابع طبیعی را می شناسند.

پایگاه خبری استان البرز

انتهای پیام/شراره کهنسال

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ممنون از ثبت دیدگاه. پس از بررسی نمایش داده خواهد شد.