از اول سال تاکنون 90 هزار نفر اتباع بیگانه غیر مجاز در مرز دستگیر شده‌اند

مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی البرز با بیان اینکه طبق اعلام سردار فرمانده مرزبانی امسال چیزی حدود ۹۰ هزار نفر غیر مجاز در مرز دستگیر شده اند، گفت: ما به هیچ عنوان حق خاک و تابعیت به اتباع خارجی نمی‌دهیم .

سیروس دهقان شیری در گفت‌وگو با خبرنگارهمگام با البرز درارتباط با مهمترین وظیفه این اداره اظهار داشت: اداره اتباع خارجی  به بررسی امور و خدمات رسانی به اتباعی است که برای تحصیل و اشتغال ، درمان  وارد کشور می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه برخی اتباع بدلیل جنگ ، حوادث طبیعی و حوادث غیر مترقبه وارد کشور شده و پناهنده می شوند،افزود:اتباعی که به عنوان  پناهنده در البرز حضور دارند باید دارای کارت آمایش باشند اما تعدادی از اتباع با گذر نامه خانواری برای اشتغال آمده اند ، بخشی از این افراد برای تحصیل و تعدادی برای درمان در کشور حضور دارند.

دهقان شیری با بیان اینکه شهروندان موظف‌اند برای بکار گیری اتباع خارجی از اداره کل اتباع استعلام بگیرنند و با توجه به قانون در شغل‌های ذکر شده مانند ،چاه کنی، گاوداري، مرغ داری، تولیدات مواد شیمیایی بکارگیری شوند، گفت: بکارگیری اتباع در مشاغل اصلی مانند:سوپرمارکت ،شرکت تولید مواد غذایی خلاف قانون است.

وی با بیان اینکه دلیل اینکه اتباع غیر مجاز در کشور واستان به راحت دارای شغل می‌شوندبه کارگیری پیمانکاران و کارفرمایان متخلف و سود جو بوده که بدون اینکه کارت شناسایی داشته باشند به آنها جای خواب می‌دهند، عنوان کرد: در برخی موارد شاهد آن هستیم که شهروند ایرانی متخلف کارت بانکی و سیم کارتی با نام خود یا خانواده خود تهیه می‌کنند و به تبعه خارجی می‌دهند که  این کار تخلف است و با متخلفان برخورد قانونی می‌شود .

وی با اشاره به اینکه متاسفانه ما شاهد آن هستیم که کارفرمایان متخلف با وجود داشتن شرکت معتبر نان فانتزی وشرکت‌های تولید  نوشابه از اتباع غیر مجاز بدون داشتن کارت بهداشت و بیمه با وجود داشتن بیماری‌های واگیر دار و بیماری پوستی در این شرکت‌ها مشغول بکار هستند، گفت: مردم به قانون و حقوق شهروندی آگاه نیستند و باید در جامعه فرهنگسازی شود تا با وجود یک تبعه در کشورمشکلات امنیتی بوجود نیاید و شهروندان باید قانون مدارباشند و برای بکارگیری اتباع حتما استعلام کنند.

مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی البرز با بیان اینکه اداره کار باید جدول فصلی برای نیروهای کار فصلی  تهیه کند و به اداره کل اتباع اعلام نماید تا ما به سازمان ملی مهاجرت اطلاع دهیم، افزود:متاسفانه ما در بازرسی ها شاهد آن هستیم کارفرمایان  در آشپزخانه ی رستوران های داخل شهر، سالن های آرایشی ،مرغ فروشی ، پروتئین فروشی، سوپر مارکت‌ها از اتباع غیر مجاز استفاده می‌کنند که این خود تخلف بوده است.

دهقان شیری با بیان اینکه درمحلات افراد سود جو برای گرفتن مبالغ بالاتر به اتباع غیر مجاز خانه های مجردی اجاره می‌دهند وسبب مشکلات و نا امنی می شوندکه با این افراد برخورد قانونی می شود، گفت: برابر قانون روزانه ۸۸۰ هزار تومان( 5 برابر دستمزد کارگر ساده) جریمه افرائ متخلف بوده است.

دهقان شیری با اشاره به اینکه مسئولین کشورما که دررده‌های بالایی قرار دارند اکثرا در کرج ویلا وباغ ویلا دارند و از تبعه غیر مجاز استفاده می‌کنند که متاسفانه  فرهنگسازی دراین رده‌ها انجام نشده است، گفت: نسبت به جمعیت اتباع جرم جنایتی که انجام می‌شود نسبت پایینی دارد عمده جرایمی که از قوه قضائیه اعلام شده است سرقت ، درگیری، ورود غیر مجاز ، حمل و استعمال مواد مخدر بوده است.

مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی البرز با اشاره به اینکه میزان ازدواج اتباع خارجی خیلی محدود بوده وهر ازدواجی که شهروند ایرانی با اتباع خارجی انجام داده است بدلیل تفاوت فرهنگ ، آداب ومخصوصا مذهب موفقیت آمیز نبوده است، عنوان کرد: از هر ۱۰ ازدواج ۹ازدواج به طلاق ختم شده است.

وی با بیان اینکه 98 درصد اتباع در داخل استان تبع افغان و2 درصد از ۳۲ کشور دیگر دراستان حضور دارند،عنوان کرد:از اول سال جاری تا آخر مهر ماه ۱۲ هزار اتباع غیر مجاز شناسایی و به کشور خود بازگردانده شده اند که احکام قضایی مجرمین در هفت ماهه گذشته  ۳۸۲نفر، ۱۸۵ نفر معتادین کمپ ماده ۱۶ و۷۹ خانواده که به صورت ساماندهی تکدیگری می کردند شناسایی و به کشور خود باز گردانده شدند.

دهقان شیری با بیان اینکه طبق اعلام سردار فرمانده مرزبانی امسال چیزی حدود ۹۰ هزار نفر غیر مجاز در مرز دستگیر شده اند، گفت: ما به هیچ عنوان حق خاک و تابعیت به اتباع خارجی نمی‌دهیم .

وی در خصوص قتل داریوش مهرجویی گفت : نمونه قتل آقای مهرجویی به ما نشان می‌دهد که پایبندی مردم کشور به قانون خیلی کم است و اگر شهروندان ما اتباع غیر مجاز را در ویلا های خود مشغول به کار نکنند و جای خواب به آنها ندهند شاهد موارد این چنینی نخواهیم بود.

پایگاه خبری استان البرز

انتهای پیام/ الناز کوهزاده

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ممنون از ثبت دیدگاه. پس از بررسی نمایش داده خواهد شد.