از سلول های بنیادی خون بند ناف می توان ۱۰۰ نوع بیماری سخت درمان شود

رییس جهاد دانشگاهی استان البرز با بیان اینکه ۹۷ درصد بند ناف نوزادان به عنوان زباله دور ریخته می شود، گفت: در حالی که با استفاده از سلول های بنیادی خون بند ناف می توان ۱۰۰ نوع بیماری سخت وبدون درمان را درمان کرد.

به گزارش پایگاه خبری همگام با البرز احمدرضا فیروزی ظهر امروز در نشستی که با حضور خبرنگاران در آستانه روز خبرنگار و همزمان با روز ۱۶ مرداد سالروز تاسیس جهاد دانشگاهی برگزار شد، اظهار داشت: تمام این فراورده شفابخش تا سال ها پیش به طور کامل دور ریخته می شد ولی اکنون بخشی از آن در بانک خون پژوهشگاه رویان ذخیره سازی می شود.

وی با اشاره به اینکه خون بند ناف نوزادان با درخواست والدین ذخیره سازی می شود، گفت: یکی از دلایل عدم ذخیره سازی خون بندناف ناآگاهی والدین نسبت به فواید و آینده نگری مناسب در ذخیره سازی این فراورده است در حالیکه فقط با هزینه اولیه هفت میلیون تومان و شارژ سالانه حدود ۲ میلیون ریال می توان این خون را در بانک خون پژوهشگاه رویان نگهداری کرد تا در مواقع لازم و ضروری از آن بهره ببرند.

وی یادآور شد: از چهار هزار و ۳۰۰ نمونه خون بند ناف ذخیره سازی شده ازاستان البرز، ۶۸۰ نمونه در سال گذشته و ۳۰۰ نمونه نیز از ابتدای سال ۱۴۰۲ تاکنون انجام شده است.

فیروزی از دیگر طرح های فناورانه جهاد دانشگاهی را تولید سیستم رانش قطارهای شهری دانست و افزود: تا چند سال پیش سیستم رانش قطارهای شهری را از خارج وارد می کردیم ولی اکنون با همت محققان این نهاد تولید این سیستم که مهمترین بخش قطارهای شهری است به مرحله تجاری سازی رسیده است.

وی تحقیقات در حوزه تولید بذرهای هیبرید،تولید و اصلاح نژاد دام های سنگین و تولید فرستنده های رادیویی را از دیگر فعالیت های محققان جهاددانشگاهی برشمرد و تصریح کرد: در استان البرز نیز فعالیت های خوبی چه در سطح ملی و چه استانی به جهاد دانشگاهی سپرده شده به طوریکه طرح ملی «پیمایش خانواده» به این استان سپرده شد.

وی به برگزاری مسابقات مناظره دانشجویی در استان البرز اشاره کرد و گفت: این مسابقات در تمام دانشگاه های استان به جز دانشگاه پیام نور برگزار شده که تاکنون بیش از ۲۰۰ مسابقه را داشته ایم.

وی برگزاری مسابقات کتاب سه دقیقه ای با نگاه فناورانه دانشجویان از پایان نامه های خود در عرصه تجاری سازی و انتشار ۵۰۰ عنوان کتاب دانشگاهی و تحقیقاتی را از دیگر فعالیت های جهاد دانشگاهی البرز برشمردو افزود: فقط سال گذشته ۴۰ عنوان کتاب منتشر شده است.

پایگاه خبری استان البرز

انتهای پیام/شراره کهنسال

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ممنون از ثبت دیدگاه. پس از بررسی نمایش داده خواهد شد.