موسسه رازی در برهه های حساس و خطرناک به داد کشور رسید

پیشکسوت حوزه بهداشت و عضو هیئت دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی، از ستون های سلامت کشور است و باید هر روز تقویت شود و مدرن ترین تجهیزات و امکانات را داشته باشد.

به گزارش پایگاه خبری همگام با البرز دکتر محمد گویا در سمینار یک روزه پیشواز برگزاری یک صدمین سالگرد تاسیس موسسه رازی که با دعوت از مدیران و مسئولان مربوطه در سالن زنده یاد دکتر مرتضی کاوه برگزار شد، اظهار داشت: باعث افتخار است در این جلسه حضور دارم و امیدوارم بتوانم در مراسم بزرگداشت صدمین سال شکل گیری این‌ محموعه ارزشمند در کنار عزیزان باشم.

رئیس سابق مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان این که به واسطه شغل خویش از سال ۱۳۷۰ در تماس مستقیم با موسسه رازی بوده است، گفت: فعالیت های این موسسه در زمینه تولیدات و تحقیقات بیماری های زئونوز بسیار با اهمیت است و سبب شده جایگاه موسسه رازی در کشور به واسطه این فعالیت ها بسیار برجسته و شاخص باشد.

دکتر گویا، افزود: فراموش نمی کنیم موسسه رازی در برهه های حساس و خطرناک به داد جامعه رسید و کشور را به لطف وجود محققان و دانشمندان دلسوز و متعهد در زمینه های تشخیص، پیشگیری و پاسخ به همه گیری های متعدد در مقاطع مختلف تاریخی، از خطرات و تهدیدهای مختلفی عبور داد.

وی در ادامه سخنانش به نقل خاطره ای از حضور “گروهارلم برونتلند” مدیرکل وقت سازمان بهداشت جهانی در ایران و‌ موسسه رازی اشاره کرد و گفت: در آن مقطع و در شرایطی که کشور درگیر همه گیری بیماری فلج اطفال بود، به یک باره میمون هایی که برای تولید این واکسن استفاده می شد، تلف شدند و از بین رفتند و این وضعیت، مرحوم پروفسور میرشمسی را به شدت نگران کرده بود زیرا تهیه واکس از خارج کشور، دست کم چند ماه طول می کشید و در این شرایطی بود که همه گیری بیماری فلج اطفال به اوج خود رسیده بود.

وی با بیان این که پروفسور میرشمسی طی بازدید این مقام سازمان بهداشت جهانی از موسسه، موضوع را با وی مطرح و درخواست کرد همفکری و گره گشایی برای تامین پنج میلیون دز واکسن فلج اطفال و میمون صورت گیرد، ادامه داد: دکتر برونتلند به علت اعتبار علمی و جایگاه بی بدیل مرحوم پروفسور میرشمسی در دنیا، در همان جلسه طی تماس تلفنی برای رفع این دغدغه اقدام کرد و این نشان می دهد موسسه رازی و محققان آن چه جایگاهی در عرصه بین المللی و نزد مسئولان حوزه سلامت جهانی داشته و دارند.

دکتر گویا، موسسه رازی را یکی از ستون های امنیت سلامت سلامت کشور خواند و با اشاره به این که در دنیا جایگاهی ویژه برای حوزه سلامت تعریف شده و اقداماتی که لازم است کشورها برای تامین سلامت خود به کار ببندند مشخص شده است، تصریح کرد: موسسه رازی چه از لحاظ لجستیک و‌ نیروی انسانی باید هر روز تقویت شود تا بتواند در مقابل حادثه ها و تهدیدات سهوی و غیرسهوی آمادگی داشته باشد در غیر این صورت خطرات فراوانی متوجه کشور خواهد شد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران و رئیس سابق مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت، تاکید کرد: موسسه رازی باید مدرن ترین تجهیزات و امکانات را در اختیار داشته باشد و نیروی انسانی آن تقویت شود.

پایگاه خبری استان البرز

انتهای پیام/شراره کهنسال

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ممنون از ثبت دیدگاه. پس از بررسی نمایش داده خواهد شد.