صادرات ۸۲ میلیون دلار کالا از گمرک البرز طی ۵ ماه

مدیرکل گمرک استان البرز گفت: آمارهای صادرات استان البرز نشان می‌دهد کالاهای صادراتی از شکل مواد خام خارج شده و به سمت کالاهای ساخته شده رفته است.

به گزارش پایگاه خبری همگام با البرز حمید احمدی  در نشست خبری که با اصحاب رسانه استان البرز که در اداره کل گمرک استان البرز برگزار شد، با اشاره به عملکرد پنج ماهه گمرک البرز اظهار داشت: از ابتدای امسال تا پایان مرداد ماه ۹۸ هزارتن کالا به ارزش ۸۲ میلیون دلار از گمرک البرز به خارج کشور صادر شد.

احمدی افزود: صادرات در این مدت نسبت به مدت مشابه سال گذشته از نظر وزنی ۱۳۶ درصد و از نظر ارزش ۱۷۶ درصد افزایش داشته است.

مدیرکل گمرک البرز ادامه داد: عمده کالاهای صادراتی در این مدت کولر آبی، ماکارونی، انواع دارو، چای، شوینده، محصولات شیمیایی و پلاستیکی، وسایل الکترونیکی  و الکتریکی و مواد غذایی بود است و نشان می‌دهدکالاهای صادراتی از شکل مواد خام خارج شده و به سمت کالاهای ساخته شده رفته است.

وی افزود: مقصد عمده کالاهای صادراتی عراق، افغانستان، امارات، ترکیه، سومالی، کنیا، قزاقستان، روسیه، هند و پاکستان بوده که حاکی از آن است که کالاهای صادراتی بیشتر به کشورهای همسایه صادر می‌شود.

احمدی در خصوص وضعیت واردات از گمرک البرز هم گفت: در پنج ماهه سال جاری ۳۷ هزارتن کالا به ارزش ۲۸۹ میلیون دلار از طریق گمرک البرز به کشور وارد و ترخیص شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر وزنی دو درصد کاهش و از نظر ارزش پنج درصد افزایش داشته است.

وی افزود: عمده کالاهای وارده و ترخیص شده از طریق گمرک البرز ماشین آلات خط تولید، چای فله، کمپرسورهای برودتی، قطعات و ملزومات لوازم خانگی، نمایشگرها و قطعات رایانه، تجهیزات پزشکی، انواع دارو و قطعات الکتریکی و الکترونیکی بوده است.

مدیرکل گمرک البرز افزود: عمده کشورهای مبدا کالاهای وارداتی امارات، چین، ترکیه، کره جنوبی، فرانسه، آلمان، ایتالیا، هلند، هنگ کنگ و هند هستند.

وی در خصوص درآمد گمرک استان البرز از ابتدای سال تا پایان مرداد ماه هم اعلام کرد: در پنج ماهه امسال درآمد گمرک البرز ۴۳۶ میلیارد تومان بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۴۳ درصد افزایش داشته است.

وی در خصوص کالاهایی که از سال‌های گذشته در گمرک مانده بود هم گفت: بخشی از کالاهای قدیمی وجود داشت که از سال گذشته بیش از ۹۰۰ ردیف کالا پیگیری کردیم و تعیین تکلیف آن به سرانجام رسید.

احمدی در ادامه به تعدد بخش‌نامه‌های مربوط به صادرات و واردات کالا هم اشاره و با بیان اینکه تعدد این بخش‌نامه‌ها باعث بلاتکلیفی صاحبان کالا و سردرگمی کارشناسان گمرک می‌شود، گفت: صدور بخش‌نامه‌های تجارت خارجی هفتگی شده است در صورتی که هر چه دستورالعمل‌ها کمتر و ساده‌تر باشد این امور بهتر پیش خواهد رفت. در این حوزه نیاز به یک بازنگری وجود دارد.

وی در بخش پایانی به تسهیلات گمرک برای تولیدکنندگان و فعالین اقتصادی اشاره و اعلام کرد: یکی از این تسهیلات موافقت با حمل یک سره یا ارزیابی روی کامیون برای ماشین آلات خط تولید واحدهای دارای پروانه بهره برداری  یا جواز تأسیس است که باعث کاهش مدت توقف کالا و کاهش هزینه‌های انبارداری می‌شود.

احمدی افزود: یکی دیگر از این تسهیلات موافقت با ایجاد انبار اختصاصی تحت کلید گمرک برای واحدهای تولیدی به جای ورود کالا به گمرک است که این نیز باعث کاهش هزینه‌های انبارداری می‌شود.

مدیرکل گمرک البرز افزود: هدایت اظهار نامه واحدهای تولیدی خوشنام در مسیر غیر از قرمز بدون ارزیابی فیزیکی، استفاده از ضمانتنامه‌ بانکی یکساله به جای پرداخت نقدی برای واحدهای تولیدی و دانش بنیان برای صادرات و پذیرش سوابق قبلی آزمایشگاه جهت تعیین ماهیت مواد اولیه واحدهای تولیدی برای کاهش هزینه و زمان ترخیص کالا  هم از دیگر تسهیلات گمرک البرز برای فعالین اقتصادی است.

احمدی با بیان اینکه برای هدف ما برای صادرات کاهش زمان تشریفات گمرکی کالا است، اعلام کرد: همه تشریفات در گمرک در کمتر از دو ساعت انجام می‌شود.

پایگاه خبری استان البرز

انتهای پیام/شراره کهنسال

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ممنون از ثبت دیدگاه. پس از بررسی نمایش داده خواهد شد.