۱۴۷ مرکز رشد و شتاب‌دهنده فناوری در کشور شکل گرفته

رییس سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری کشور عنوان کرد که تاکنون ۱۴۷ مرکز رشد و شتاب‌دهنده فناوری در کشور شکل گرفته که بنا داریم بر اساس نقشه راه این تعداد را به ۵۰۰ مرکز برسانیم.

سردار مهدی رحیمی، رییس سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری کشور، ظهر امروز در حاشیه مراسم افتتاحیه نمایشگاه از رویداد تا ثریا که با هدف تجاری سازی ایده‌های فناورانه در البرز برپا شده است، گفت: این تعداد مراکز رشد مشترک با دانشگاه ها، صنایع، کارخانه‌ها و مردم راه‌اندازی که پس از پنج سال این مراکز به خود مردم واگذار خواهد شد.

ییس سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری کشور بیان کرد: همچنین هم اکنون سه مرکز نوآوری در کشور راه‌اندازی که یکی از آنها مرکز فناوری‌های نوظهور است که بسیاری از پروژه‌های مهم در کشور حال اجرایی شدن است.

وی با بیان اینکه بنا داریم تا این مراکز را به ۳۲ مرکز مشترک، غیر مشترک و وابسته ارتقا بدهیم تصریح کرد: همچنین ۶۲ مرکز تحقیقاتی، ۳۲ خانه نخبگان، ۲۰ اندیشکده و ۱۰۰ خانه نخبگان شهرستانی را راه اندازی تا مامنی برای نخبگان، خبرگان، مخترعان و مبتکران باشد تا سیاست‌گذاری های خود را از ایده تا مرحله تجاری سازی بتوانند پیاده نمایند.

رحیمی با اشاره به راه اندازی ۸۰۰ پایگاه علمی در کشور عنوان کرد: ۵۰ هزار پایگاه مقاومت که در آنها معاونت های علمی و پژوهشی ایجاد شده که بدین معنی است که سپاه و بسیج کار خود را برای رسیدن به مرجعیت علمی انجام داده است.

رییس  سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری کشور ادامه داد: با راه اندازی مراکز در این پایگاه ها بنا داریم که پرچم علمی و فناوری در هر محله به اهتزار در بیاید؛ برای رسیدن به تمدن نوین اسلامی در مرحله نخست  بایستی به مرجعیت علمی دست یابیم که پیشرفت علمی و قبل از آن ایجاد جریان انقلابی، دانش و فناوری بایستی در کشور شکل بگیرد.

رحیمی با اشاره به وضعیت جریان علمی در کشور، اظهار کرد: تمدن‌های پیشرفته به واسطه اقتدار علمی که دارند اقدام به طراحی کرده و محصولات ما را به صورت رایگان می‌برند، این در حالی است که اگر به دنبال قطع کردن این جریان هستیم بایستی یک خیزش علمی در  کشور ایجاد شود.

وی در ادامه به بیانیه گام دوم انقلاب اشاره کرد و افزود: برخی از کشورها از جمله آمریکا قدرت علمی، اقتصادی، نظامی و دیپلماسی دارند این در حالی است که اقتدار کشور ما در چهار مولفه قدرتمندی از جمله بهره مندی از وجود مبارک مقام معظم رهبری،مردم،سپاه پاسداران که به راحتی می‌تواند هیمنه ابرقدرتی به نام آمریکا را به چالش بکشاند و کشورهای مقاومت که ما حوزه امنیتی را در ورای سرزمین مان قرار داده تا متخصصان، مبتکران و مردم بتوانند به راحتی به امر تحقیق و پژوهش بپردازند هستیم.

وی با بیان اینکه هنوز به اقتدار علمی نرسیده ایم افزود: برای رسیدن به توسعه علمی و فناوری که کشورهای پیشرفته به آن رسیده اند باید این مسیر را ادامه که البته این امر لازم است اما کافی نمی باشد، چرا که به طور قطع این کشورها در مسیر ما برای رسیدن به یک تمدن نوین اسلامی موانعی ایجاد تا ما به آین مرجعیت علمی نرسیم.

رحیمی با بیان اینکه مرجعیت علمی برای کشورهای خالف ما سم تلقی می شود تصریح کرد:در صورتی که به فناوری های سطح که ساختار شکن و مرز شکن هستند برسیم ما نیز به اقتدار علمی خواهیم رسید.

رییس سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری کشور ادامه داد: همچنین طبق بیانیه گام دوم انقلاب برای اینکه بتوانیم به این مهم دست یابیم یک نقشه راه ۱۰ ساله در کشور به نام نقشه راه جهاد علم و فناوری طراحی که بتوانیم از ظرفیتی که در داخل کشور در حال شکل گیری است بهترین استفاده را بکنیم.

رحیمی افزود: یک هدف کلان که بر همین اساس در نظر گرفته ایم نقشه راه بسیج علمی است، بدین معنی که از تمام ظرفیت های علمی و فناوری کشور از ۲ هزار و ۷۰۰ دانشگاه گرفته تا ۴۷ پارک علم و فناوری و تعداد زیادی مراکز نوآوری و رشد و مراکز تحقیقاتی استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه با وحدت رویه باید همگرا شده تا به این مرجعیت علمی دست یابیم اظهار کرد: این نقشه راه در حال عملیاتی شدن است که بر این اساس مردم، نخبگان و فناوران احصا نیاز کرده و ما نیز وظیفه داریم که آنها را پشتیبانی کنیم.

رحیمی گفت: در واقع هدف ما این است که علم و فناوری تنها در دانشگاه‌ها نمانده و به قلب مردم نفوذ یابد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به راه اندازی چهار مرکز رشد در استان البرز اشاره و افزود: بنا داریم تا هر شهرستان مامنی برای رشد و شتاب دهنده شده و مردم و مبتکران بتوانند محصولات خود را از ایده تا تجاری سازی پیاده نمایند.

نمایشگاه رویداد تا ثریا« تجاری سازی ایده های فناورانه»  به مدت ۲ روز در مرکز آموزش بین المللی علمی- کاربردی قند کرج در حال برگزاری است.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ممنون از ثبت دیدگاه. پس از بررسی نمایش داده خواهد شد.