ساختمان هایی که تاییدیه آسانسور نداشته باشد، از پایان کار خبری نیست

مدیرکل استاندارد البرز گفت: از ابتدای سال تا کنون ۶۹۱ تاییدیه آسانسور در استان صادر شده است.

فتانه شکرالهی درظهر امروز در جمع خبرنگاران استان البرز با تأکید بر اینکه مدیران دستگاه‌های اجرایی، مالکان و مدیران مجتمع‌های مسکونی و تجاری، به طور قانونی موظف به ایمن سازی و استاندارد سازی آسانسورهای مجموعه‌های خود هستند، اظهار داشت: از ابتدای سال تا کنون ۹۰۶ ثبت نام در سامانه مدیریت بازرسی آسانسور انجام و همچنین ۶۹۱ گواهینامه ایمنی عملکرد آسانسور در استان صادر شده است.

دبیر شورای استاندارد استان گفت: تمام آسانسورهای منصوبه از سال ۸۲ مشمول مقررات استاندارد اجباری بوده و صدور پایان کار ساختمان‌ها در شهرداری منوط به دریافت گواهینامه ایمنی آسانسور است.

شکرالهی تصریح کرد: متقاضیان جهت درخواست بازرسی فنی از آسانسور نصب شده تنها باید از طریق ثبت نام در سامانه ملی مدیریت بازرسی آسانسور به نشانی lift.isiri.gov.ir  اقدام کنند وصدور هرنوع گواهینامه خارج از روال الکترونیکی سازمان مورد تایید نیست.

وی متذکر شد: مالکان، کارفرمایان و فعالان صنعت ساختمان پیش از عقد قرارداد تأمین و نصب آسانسور، از دارا بودن مجوز رسمی و قانونی فعالیت شرکت‌های عرضه کننده آسانسور اطمینان حاصل کنند.

شکرالهی با بیان اینکه مطابق قانون کسانی که به تولید کالاها و ارائه خدمات مشمول مقررات استاندارد اجباری ، بدون دریافت پروانه کاربرد علامت استاندارد ایران و یا تأییدیه آن، اقدام کنند به حبس تعزیری درجه شش یا جزای نقدی درجه سه و یا هر دو مجازات محکوم می شوند، خاطرنشان کرد: اگر حادثه ای همراه با ایجاد جرح برای مسافران آسانسور به وقوع بپیوندد، کلیه مسئولیت‌های حقوقی و کیفری آن بر عهده مدیر یا مالک ساختمان است.

مدیرکل استاندارد البرز اظهارداشت: گواهینامه‌های ایمنی عملکرد آسانسور دارای اعتبار یک‌ساله بوده و پس از آن جهت تمدید گواهینامه استاندارد نیاز به بازرسی مجدد توسط شرکت های بازرسی تایید صلاحیت شده و همچنین اخذ قراردادهای سرویس‌ و نگهداری ماهیانه از شرکت های دارای مجوز از سازمان صمت می باشد.

شکرالهی تصریح کرد: مالکان و مدیران ساختمان‌های دارای آسانسور باید آسانسورهای در حال بهره‌برداری را مرتبا تحت سرویس و نگهداری مستمر قرار داده و به منظور ثبت درخواست بازرسی ادواری و دریافت گواهینامه بازرسی به سامانه مدیریت بازرسی آسانسور(به نشانی ذکر شده)  مراجعه کنند.

شکرالهی گفت: سامانه پیامکی به شماره ۱۰۰۰۱۵۱۷جهت تایید اصالت گواهینامه آسانسور بوده و شهروندان می توانند با ارسال پیامک حاوی شناسه ۱۰ رقمی ملی آسانسور که نصب آن داخل کابین آسانسور اجباری است، اطلاعات مربوطه مبنی بر اعتبار و تاریخ گواهینامه آسانسور و یا عدم اعتبار آن را از سامانه دریافت کنند.

پایگاه خبری استان البرز

انتهای پیام/الناز کوهزاده

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ممنون از ثبت دیدگاه. پس از بررسی نمایش داده خواهد شد.