رسانه‌ی آزاد نیازمند جامعه آزاد است

رسانه ها بدون بهره وری از یک جامعه آزاد قادر نیستند، آزادانه تبادل فکر و جامعه را هدایت کنند یا حرف مردم را انعکاس دهند.

به گزارش پایگاه خبری همگام با البرز استاد قاضی زاده با اشاره تاریخی به بحث آزادی بیان در رسانه اظهار داشت: موضوع رسانه و آزادی بیان در حدود ۲۰۰ سال است که بسیار جدی گرفته شده و به آن اهمیت داده می شود‌. قدیمی ترین سند در این مورد، سند منشور استقلال آمریکا و منشور مشابه دیگر، پس از انقلاب فرانسه است، که درباره آزادی اظهار نظر و آزادی بیان تصریح شده است.

او ادامه داد: یک بار به شعبه سازمان ملل در ژنو برای کمک به وجود مطبوعات آزادتر رفته بودیم، در آنجا یک نفر جمله ای به من گفت که مثل پُتک بر سرم فرود آمد‌، او گفت که ابتدا دموکراسی خود را محیا کنید، بعد به دنبال مطبوعات آزاد باشید. منظورش این بود که در یک جامعه نیاز به سازمان ها و نهادهای دیگری هست تا فعال شوند و مطبوعات بتوانند کار خود را آزادانه انجام بدهند.

این استاد روزنامه نگاری با انتقاد جدی به مبانی اولیه قانون مطبوعات و ایرادات اساسی آن توضیح داد: رسانه ها بدون بهره وری از یک جامعه آزاد قادر نیستند، آزادانه تبادل فکر و جامعه را هدایت کنند یا حرف مردم را انعکاس دهند. در کشور ما بعد از پیروزی مشروطه و تشکیل مجلس، یکی از نخستین لایحه هایی که در موردش بحث و تبدیل به قانون شد، قانون مطبوعات بود که در واقع اولین قانون رسانه بود که صحبت درباره مبانی اولیه و ریشه‌های این قانون باعث تاسف است.

قاضی زاده روایت کرد: طرف دیگر ماجرا سراسیمگی و آزردگی صاحبانِ قدرت و نفوذ در آن زمان بود، مثل شاهزادگان و پادشاهان و …این مقامات از اینکه مطبوعات درباره آنها نقدی بنویسند، ترسیده بودند و از اینکه مطبوعات رازهای آنان را افشا کند به تب و تاب افتاده بودند. برخورد این دو جریان، یعنی روزنامه نگاری تندرو و لجام گسیخته و از طرف دیگر حساسیت و برخورد مقامات، حاصل این دو جریان متضاد، در قانون مطبوعات بعد از صدور فرمان مشروطه نمایان شد.

همچنین دکتر نمکدوست با اعتراض به زندانی بودن روزنامه نگاران در زندان و حق آزادانه آنان در اطلاع رسانی و ایجاب حرفه آنان، گفت: اصولا یک سری از کلید واژه ها یکپارچه شده اند، مثلا وقتی درباره آزادی بیان صحبت می کنیم، خود به خود آزادی اطلاعات یا آزادی حق دسترسی به اطلاعات مطرح می شود و این دو آزادی از یکدیگر جدایی ناپذیرند. برای مثال می گویند آزادی بیان زیربنای همه آزادی هاست، مثل آزادی حریم خصوصی که آن هم چنین خاصیتی دارد.

او ادامه داد: اما درباره حق دسترسی آزاد به اطلاعات گفته می شود اکسیژن دموکراسی است و بدون آن چیزی به نام آزادی بیان نمی تواند محقق شود.چون تا دسترسی به اطلاعات نداشته باشید، اینکه آن را بیان کنید، امکان پذیر نیست. به همین خاطر وقتی از آزادی بیان و رسانه و اطلاعات می گوییم، درباره همه آزادی ها می گوییم.

این استاد روزنامه نگاری با اشاره به پیشینه حق دسترسی آزاد به اطلاعات گفت: قدیمی ترین قانون حق دسترسی آزاد به اطلاعات به کشور سوئد در سال ۱۷۶۶ برمی گردد که همگی معتقدند بنیان های اولیه این قانون در این کشور پایه گذاری شده البته که رد این قانون را در کشورهای چون کره و چین در قرن ۸ تا ۱۱ هم دیده شده است. سوئدی ها معتقدند دموکراسی این کشور مرهونِ حق دسترسی آزاد به اطلاعات است. طبق روایتی که استاد قاضی زاده مطرح کردند، مطالبه آزادی، همواره از گذشته های دور و به اشکال مختلف مطرح بوده و این گمشده ای است که بیش از یک قرن در ایران بیان می شود و از همان زمان مشروطه آزادی بیان، آزادی رسانه، آزادی اندیشه، آزادی احزاب و… در دستور کار بوده است و جز مطالبات همیشگی مردم بوده است.

سردبیر روزنامه «هم میهن» با اشاره به انتشار دوباره روزنامه اش و برخوردهای صورت گرفته با این رسانه گفت: از ۱۱ تیر ماه امسال، بعد از رفع توقیف هایی که صورت گرفت، سومین دوره ای بود که روزنامه «هم میهن» منتشر شد. تا الان هم ۱۹۷ شماره روزنامه را منتشر کردیم و مجموع ۲۰۰ شماره در سال ۱۴۰۱ منتشر کردیم. با توجه به فضای حاکم بر جامعهِ رسانه و ناامید شدن بسیاری از روزنامه نگاران و از طرفی تمایل کم افکار عمومی به خواندن مطبوعات، روزنامه «هم میهن» توانست گزارش های اثرگذاری در این مدت چاپ کند و حتی فضای روزنامه نگاری را تغییر داد. هر چند بعد از ناآرامی های اخیر در جامعه و دستگیر شدن یکی از خبرنگاران ما، فشارهای زیادی بر تحریریه و روزنامه نگاران ما اعمال شد.

نمک دوست با اشاره به وظیفه حرفه روزنامه نگاری گفت: با توجه به اینکه حرفه ما آگاهی بخشی، اطلاع رسانی، انسجام بخشی، پیگیری و تلاش برای شفافیت است باید درباره آن صحبت کنیم. اگر صحبت نکنیم از کل این فضا عقب می مانیم.

او ادامه داد: در شرایطی که افراد در همین رسانه های آلترناتیو به سراغ طرح این مسائل می روند، باید جامعه حرفه روزنامه نگاری چکار کند؟ اگر این پرسش را با خودمان حل نکنیم، نگرانم که پاسخ پرسش «رسانه ها اری یا نه؟» نه باشد. چون رسانه ها باید به موضوعاتی که تبدیل به دستور جلسه جامعه شده اند، جواب دهند. رسانه ای که به آن جواب ندهند طبیعتا مورد استقبال مردم قرار نمی گیرند و بود و نبودشان نتیجه ای نخواهد داشت. بنابراین اگر برای زیستمان، نقطه عظیمت و واقعیت های محرز جامعه را قرار ندهیم و به سراغ آن ها نرویم دلیلی وجود ندارد که کسی به سراغ مای رسانه بیاید.

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ممنون از ثبت دیدگاه. پس از بررسی نمایش داده خواهد شد.