609 دشت بحرانی با چالش آبی در کشور مواجه هستند

مدیر عامل شرکت اب منطقه ای استان البرز گفت: 609 دشت بحرانی با چالش آبی در کشور وجود دارد

به گزارش  پایگاه خبری همگام با البرز داوود نجفیان ظهر امروز در نشست خبری که با اصحاب رسانه در سالن جلسات آب منطقه ای استان البرز برگزار شد با اشاره به اینکه یکی از همراهان بخش اب رسانه ها هستند، اظهار داشت: در بحث رودخانه کرج و استان که اب شرب تهران و کرج را تامین می کنند یکسری وظایف را در جلسات و مصوبات برای سازمان نیرو محیا کرده اند که یکی اصلی ترین ان ازاد سازی حریم کل رودخانه ها بوده است.

وی با بیان اینکه در رودخانه کرج و جاده چالوس که یکسری کاربری ها تعریف شده است برخی ادعای مالکیت دارند ولی براساس سیاست ستاد استانی در کنار رودخانه کرج تصرفات جدید را از بین می بردیم ولی در تصرفات قدیمی با بر اساس قانون و جلسات تخریب هایی انجام گرفته و می گیرد،افزود: روح اصلی این مصوبه بحث فراهم اوردن عبور ایمن سیل که به کاربریهای و ساکنین ضرر و زیان نرساند و جلوگیری از الودگی رودخانه برای اب شرب تهران و کرج باشد.

مدیر عامل شرکت اب منطقه ای استان البرز با بیان اینکه محدوده جاده چالوس گازرسانی نشده و از سوخت مایع استفاده می شود و سبب الودگی داخل رودخانه ها می شود را باید با گازرسانی جلوگیری کرد، عنوان کرد: اقدامات بسیار خوبی در استان شکل گرفته است که قرار بر این است که بخش عمده ای ا روستاهای جاده چالوس گاز رسانی شود تا از الودگی رودخانه ها جلوگیری شود.

وی با بیان اینکه شرکت آب منطقه ای و وزارت نیرو پیشنهادی را در ستاد جلوگیری از الودگی اب شرب داده است تا اجازه بدهند تا مطالعات طرح جامعه اب را انجام دهیم که با این کار طرح ساماندهی انجام شد و بخشی از رودخانه که مورد تصرف قرار گرفته با تکمیل دیوارهای موجود و دیوار انجام دهیم، خاطر نشان کرد: اکنون 609 دشت بحرانی با چالش آبی در کشور داریم و از این تعداد سه دشت مربوط به استان البرز است.

وی با بیان اینکه برداشت های بی رویه برای مصارف آب کشاورزی و شرب را عامل بحرانی شدن دشت های استان البرز دانست و گفت: بیش از 70 درصد مصارف کشاورزی ، صنعت و شرب از منابع زیر زمینی است و همین امر بحران آبی را در دشت ها افزایش داده است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای البرز با اشاره به اینکه طبق هدفگذاری این طرح تا سال 1405 باید 135 میلیون متر مکعب از بار مازاد آبخوان های کشور کاسته شود ، عنوان کرد:
طرح ملی سازگاری با کم آبی به تصویب وزای جهاد کشاورزی ، نیرو ، کشور و صنعت و معدن تجارت و سازمان حفاظت محیط زیست رسیده و برای تمام استان ها ابلاغ و تصویب شده است و باید هر استان بر اساس برنامه تدوین شده عملکرد را تدوین کند و انتظار می رود که همه دستگاه هااین کارها را با جدیت به جلو ببرند و کسانی که در تدوین این برنامه مشارکت کرده اند در اجرای برنامه مشارکت کنند.

وی با اشاره به طرح تغذیه مصنوعی آبخوان ها با توجه به اینکه استان آبرفت های خوبی دارد در دستور کار قرار گرفته است ، افزود: در حال حاضر 2 طرح تغذیه مصنوعی در استان البرز اجرایی شده که یکی از آنها در فردیس در حال تکمیل است ، قرار بود در دهه فجر به بهره برداری برسد اما به بهار سال آینده موکول شده است و طرح دیگر نیز در حوضه رودخانه کردان در دشت هشتگرد است که طرح تغذیه مصنوعی از سال های گذشته شروع شده و فاز 2 آن امسال به بهره مبی رسد و فاز سوم هم در سالها آینده به بهره برداری می رسد که آگر آب خوب باشد می توات 20 میلیون متر مکعب ذخیر شود.

وی با بیان اینکه البرز در بحث زیر ساخت های آبی عقب است، عنوان کرد: این استان در بخش زیر ساخت های آب مانند تامین و توزیع آب شرب کاستی هایی دارد و در این زمینه 2 مشاور مطالعات آب شرب در البرز این کار را انجام دادند که به تصویب وزارت نیرو رسید.
نجفیان با اشاره به اینکه برای تخصیص آب سطحی باید مطالعات جمعیت شناسی و کمبود ها انجام می شد ، افزود: با اقدامات انجام شده توانسیم 55 میلیون متر مکعب حقابه از سدهای استان بگیریم هر چند که برای جذب این سهمیه با مشکل زیر ساخت ها مواجه هستیم و باید ان را درست کنیم اما آبفای استان اقدامات خوبی برای جذب این سهمیه انجام داده است.
مدیر عامل اب منطقه ای استان البرز با بیان اینکه جذب این سهمیه موجب می شود تا بار بزرگی از روی منابع آب زیر زمینی استان البرز برداشته شود و تا سه ماه آینده بخشی از این سهمیه وارد مدار مصرف استان می شود، تصریح کرد: مقدمات برای ردیف اعتبار نهایی محدودیت های اعتباری برای اجرای پروژه های آبی نهایی شده است، افزود: دراین زمینه سازمان حفاظت محیط زیست و پدافند غیر عامل مصوبه داده اند و قرار است با برنامه بودجه و وزارت نیرو این ظرفیت ایجاد شود.

وی با اشاره به اینکه حدود 6 هزار میلیارد تومان اعتبار برای تامین منابع مورد نیاز زیر ساخت های آبی استان البرز نیاز است گفت: از سهمیه 55 میلیون متر مکعبی جدید سدها ، 25 میلیون مترمکعب آن برای شهرهای هشتگرد، نظرآباد ، اشتهارد و شهر جدید هشتگرد است که در قالب سه پروژه تعریف شده است.

این مسوول با بیان اینکه در مجموع باید 400 لیتر در ثانیه آب برای غرب استان البرز تامین شود، گفت: طرح جامع آبرسانی به طول 62 کیلومتر شامل 22 کیلومتر برای نظرآباد و 40 کیلومتر برای اشتهارد در برنامه کاری قرار گرفته در مجموع 30 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

وی ادامه داد: 200 میلیارد تومان برای اجرای پروژه های تامین آب البرز در 2 سال آینده پیش بینی شده است که امیدواریم بتوانیم این پروژه ها را تکمیل کنیم.

پایگاه خبری استان البرز

انتهای پیام/شراره کهنسال

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ممنون از ثبت دیدگاه. پس از بررسی نمایش داده خواهد شد.