1.1 دلار ارز بابت هر کیلو کاغذ وارداتی از کشور خارج می شود

مدیرعامل شرکت صنایع چوب و کاغذ مازندران از خروج 1.1 دلار ارز بابت هر کیلو کاغذ وارداتی از کشور خبر داد.

به گزاش پایگاه خبری همگام با البرز امید نیک نژاد مدیرعامل شرکت صنایع چوب و کاغذ مازندران در نشست خبری که در سالن جلسات این کارخانه برگزار شد، با اشاره به اینکه شرکت چوب و کاغذ مازندران به عنوان تنها تولید کننده کاغذ تحریر در کشور است، اظهار داشت: این شرکت با سهام بالغ بر 58 درصدی هلدینگ آینده پویا و ذیل بانک ملی به عنوان سهام دارعمده ، تولیداتی را در 25 سال گذشته تا کنون داشته است.

وی افزود:در سال 1396 که طرح تنفس جنگل با برنامه ششم توسعه ابلاغ گردید تامین مواد اولیه این شرکت با بحران و چالش هایی تا چندین سال مواجه شد تا جایی که در سال 1399میزان تولید این شرکت به 40 هزار تن رسید در صورتی که ظرفیت اصلی این شرکت تا 170 هزار تن است بوده است.

مدیرعامل شرکت صنایع چوب و کاغذ مازندران با اشاره به اینکه مزیت اصلی این کارخانه تولید کاغذ تحریر بوده و در سال گذشته حدود 46 هزار تن تولید کاغذ تحریر داشته ایم، خاطرنشان کرد: نیاز کشور از کاغذ برکسی پوشیده نیست بخش نیاز کشور توسط واردات و بخشی دیگر توسط تولید کنندگان تهیه می شود.

نیک نژاد با بیان اینکه در سالهای گذشته آموزش و پرورش کاغذ مورد نیاز کتب درسی خود را از خارج از کشور تهیه می نمود اما امسال صد در صد کتب درسی دانش آموزان کشور با کاغذ ایرانی تهیه شده است،گفت: قرارداد امسال این شرکت با آموزش پرورش منعقد و 33 هزار تن کاغذ تا پایان اسفند ماه در اختیار وزارت آموزش و پرورش قرار می گیرد.

وی با توجه به اینکه در حال حاضر حدود 330 ناشر در کشور از کاغذ ایرانی استفاده می کنند،عنوان کرد: امسال با توجه به ناترازی های موجود در صنعت برق 50 روز تولید کارخانه چوب و کاغذ مازندران از بین رفت که رقم بالایی در تهیه کاغذ به شمار می رود.

مدیرعامل شرکت صنایع چوب و کاغذ مازندران با اشاره به اینکه امیدواریم بتوانیم تا پایان سال علاوه بر تعهدی که به وزارت آموزش و پرورش داده ایم 1500 تن کاغذ دیگر نیز برای تنظیم بازار تولید کنیم،افزود: در حال حاضر برای هر کیلو کاغذ وارداتی 1.1 دلار باید ارز از کشور خارج شود.

قیمت تمام شده کاغذ در کشور هر کیلو 43 هزار تومان است

وی با بیان اینکه قیمت تمام شده کاغذ در کشور هر کیلو 43 هزار تومان است که در شرایط فعلی کاملا رقابتی بوده ،گفت: بهای تمام شده تولید کاغذ روزنامه 46 هزار تومان بوده و در حال حاضر تولید کاغذ روزنامه نداریم زیرا برگشت سرمایه آن به سختی انجام می شود.

نیک نژاد با اشاره به اینکه یکی از معضل های اصلی تامین برق بوده و به ما عنوان یک صنایع پر مصرف به شمار می رویم : عنوان کرد: برای ژنراتورهایی که بتواند نیاز مارا برطرف کند 800 میلیارد تومان اعتبار لازم است که در دولت قبل قرار بود نیروگاه ترکیبی بخار و گاز برای ما فراهم شود اما با تغییر دولت هنوز به سرانجام نرسیده اما اگر در این مورد دولت جدید کمک کند بخش اعظمی از مشکلات ما حل خواهد شد.

مهمترین چالش در این حوزه بحث تخصیص ارز بوده

وی با بیان اینکه یکی از مهمترین چالش دراین حوزه بحث تخصیص ارز بوده است: ادامه داد: در حوزه کاغذ تحریر نمی توانیم صادرات داشته باشیم وکاغذ مازندران تنها کاغذ خاورمیانه بوده که از چوب در فرمولاسیون تولید کاغذ مقوای خود استفاده می کند ولی شرکت های دیگر در کاغذهای خورد خود مواد شیمیایی نیز افزوده می کنند.

انتهای پیام/شراره کهنسال

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ممنون از ثبت دیدگاه. پس از بررسی نمایش داده خواهد شد.