ذخیره بیش از ۵ میلیون نمونه ژنتیکی در کلکسیون‌های کشاورزی کشور

رئیس پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی گفت: امروز بیش از پنج میلیون نمونه ذخیره ژنتیکی در کلکسیون‌های کشاورزی کشور داریم که ارزش زیادی دارند و پایه و اساس خودکفایی کشور هستند.

به گزارش پایگاه خبری همگام با البرز محسن مردی امروز  در بازدید رییس جهاد دانشگاهی کشور از دستاوردهای علمی پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی مستقر در کرج اظهار داشت: در ۴۰ سال گذشته بخش تولیدکشاورزی کشور بیش از ۴۰۰ درصد افزایش برداشت محصول داشت است.

وی افزود: بیش از ۸۵ درصد منابع ژنتیکی کشور در وزارت جهاد کشاورزی متمرکز است؛ افزون بر ۹۸ درصد بذور محصولات زراعی در موسسه های تابعه سازمان تحقیقات ،آموزش و ترویج کشاورزی تامین می‌شود که ارزش آنها بالغ بر یک میلیارد یورو است.

مردی با اشاره به اینکه در بخش سلامت  بیش از 400 میلیون دلار واکسن‌هایی دامی، انسانی، آبزی، طیور و غیره در موسسه رازی تولید می‌شود، بیان کرد: چیزی حدود  18 میلیون تن محصولات دام و طیور در کشور تولید می‌شود که بخش اصلی آن را نیز موسسه رازی تامین می‌کند.

این مسئول با بیان اینکه این سازمان به سمت تکنولوژی‌های روز دنیا حرکت می‌کند و در حال پیشرفت است، گفت: در حال حاضر 15 دهکده فناوری و دو هزار شرکت دانش بنیان در بحث‌های مرتبط تشکیل شده، که به دنبال خصوصی‌سازی بخش کشاورزی هستیم تا بتوانیم راندمان این حوزه را افزایش دهیم.

وی با اشاره به اینکه با ایجاد سامانه جدید اسامی تمام محققان املا مشخص بوده و رصد و پایش توسط این سامانه انجام می‌شود، ادامه داد: در آینده نزدیک تمام کارهای ما به بخش خصوصی و دانش بنیان واگذار می‌شود و تمام ظرفیت‌های آن را داخل پارک‌ها  جا نهاده‌ایم که چیزی حدود 2هزار شرکت دانش بنیان،15 دهکده فناوری در آن ایجاد شده است‌.

پایگاه خبری البرز

انتهای پیام/شراره کهنسال

Comments (0)
Add Comment