خودکفایی ۹۸ درصدی ایران در تولید بذر غلات

رئیس موسسه اصلاح نهال و بذر با اشاره به خودکفایی ۹۸ درصدی ایران در تولید بذر غلات گفت: سالانه حدود ۱۳۰۰ تن بذر هسته‌های اولیه با توجه به نیاز زراعت تولید‌شده و در اختیار تولید‌کنندگان قرار می‌گیرد.

به گزارش پایگاه خبری همگام با البرز از کرج محمد زمانیان همزمان در پنجاهمین سال تاسیس سازمان تات با عنوان روز مزرعه و انتقال دانش فنی و ارایه آخرین دستاوردهای تحقیقاتی غلات آبی در موسسه نهال و بذر با اشاره به اینکه این موسیه قدمتی ۱۰۰ ساله دارد، گفت: شروع تحقیقات در موسسه با تحقیق بر روی توده های بومی گندم آغاز شده است که امروزه این تحقیقات بر روی تحقیقات نان و‌غیره متمرکز بوده است.

وی با اشاره به اینکه سالانه در بخش غلات ۱۵۰ تا ۲۰۰ پروژه تحقیقاتی در زمینه این نوع محصولات در دست اجرا است، افزود: از مهمترین وظایف موسسه و بخش غلات اصلاح و معرفی ارقام پر محصول در شرایط سازگار و‌ مختلف و‌تولید بذر اولیه بوده است.

رئیس موسسه اصلاح نهال و بذر با اشاره به اینکه

مزرعه می تواند به شناخت بیشتر بخش اجرا از دستاوردها وفعالیت های تحقیقاتی کمک کند، عنوان کرد: سالیانه هزاران تلاقی توسط محققین بین ژن پلاست های داخلی و خارجی گندم انجام می شود که حاصل آن ارقامی است که امروز در کشاورزی در حال کشت است.

زمانیان گفت: ۱۴۳ رقم گندم ،۴۸رقم جو ،۱۴ رقم دوروم تاکنون وابسته به موسسه به جامعه کشاورزی معرفی شده است.

وی با بیان اینکه تا کنون ۲۰۸ رقم در زمینه غلات از طرف موسسه اصلاح نهال و بذر به کشور معرفی شده است، ادامه داد: میانگین تعداد ارقامی که در این موسسه معرفی می شود که حدود ۲۰ رقم بوده که ۵۰ درصد آن ارقام غلات بوده است.

زمانیان با اشاره به اینکه سالانه حدود ۱۳۰۰ تن بذر هسته های اولیه با توجه به نیاز زراعت تولید شده و در اختیار تولید کنندگان قرار می گیرد، بیان کرد: در زمینه بذر غلات ۹۸ درصد‌خودکفا شده ایم.

رئیس موسسه اصلاح نهال و بذر ادامه داد: میزان جهش ۵ برابری کل محصولات کشاورزی در کشور به همت محققان بوده ایم که قبل از انقلاب تولیدات کشاورزی ۲۵ میلیون تن بودهو اکنون به ۱۳۲ میلیون تن رسیده است که ۶۰ درصد مربوط به اقلام‌جدید و ۴۰ درصد مربوط به افزایش سطح زیر کشت بوده است.

پایگاه خبری البرز

انتهای پیام/شراره کهنسال

Comments (0)
Add Comment