تنوع زیستی و وابستگی بشر به آن باید با استفاده از روش­های علمی جدید و دانش سنتی باشد

اهمیت تنوع زیستی و وابستگی بشر به آن می­ بایست با استفاده از روش­های علمی جدید و دانش سنتی در راستای جمع آوری، حفاظت و بهره برداری از تنوع زیستی تلاش حداکثری صورت پذیرد.

به گزارش پایگاه خبری همگام با البرز به نقل از دکتر مصطفی آقایی رئیس مرکز ملی مدیریت منابع ژنتیکی کشاورزی و منابع طبیعی کشور به مناسبت روز تنوع زیستی عنوان کردند: تنوع زیستی از كوچكترين واحد‌هاي تشكيل‌دهنده ماده وراثتي آغاز شده و سپس به سطوحی بالاتر يعني ژن‌ها، پروتئين‌ها، بافت‌ها، اندام­ها، افراد، جوامع، گونه‌ها و اكوسيستم ها منتهی می­ شود. تنوع­ زيستي را مي‌توان در سطوح تنوع ژني، تنوع گونه‌اي و تنوع اكوسيستمي دسته‌بندي نمود.

به طور کلی هدف از بررسی تنوع­زیستی محافظت از گونه­ها و محیط زیست طبیعی است.

با توجه به اهمیت جهانی تنوع زیستی و با هدف افزایش سطح درک و آگاهی از مسائل مربوط به تنوع زیستی، 22 می (اول خرداد) به عنوان روز جهانی تنوع زیستی نامگذاری شده است.

تنوع زیستی در زمینه­ های متنوعی همچون کشاورزی، منابع طبیعی، حیات وحش، صنعت، پزشکی، فعالیت­های تفریحی و اقتصادی کاربرد داشته و دارای ارزش اقتصادی بوده و اساس تغذیه انسان را شكل می­دهد.

کشاورزی پایدار با نگرش عالمانه به تنوع زیستی، منابع ژنتیکی و امنیت غذایی از مباحث مهمی هستند که امروزه در مجامع مختلف علمی و کارشناسی مطرح می باشند.

منابع ژنتيكي دارایی و میراث ژنتیکی هر کشوری است که دستمايه اصلي پژوهشگران براي ايجاد ارقام و نژادهای اصلاح شدة گياهي و دامی برتر مي‌باشند.

این میراث گرانبها از ارزشمندترين ثروت‌هاي ملي و منابع پايه‌اي محسوب مي شوند. گیاهان و جانورانی که در حال حاضر برای تامین غذا مورد بهره برداری قرار می گیرند از منابع ژنتیکی غیر زراعی ، اهلی نشده و وحشی انتخاب شده و در طول اعصار اهلی شده و به صورت وسیع یا در محلی محدود مورد بهره برداری قرار می گیرند.

دستیابی به منابع ژنتیکی متنوع و غنی و فناوری های بهره برداری مؤثر از آنها یکی از عوامل موفقیت برای رسیدن  به امنیت غذائی پایدار کشورها بشمار می رود.

در سال های اخیر بیش از 12 پیمان و چهارچوب بین‌المللی جهت دستیابی و استفاده از منابع ژنتیکی گیاهی ایجاد گردیده است.

از این میان سه پیمان اصلی شامل : معاهده بین‌المللی منابع ژنتیکی گیاهی برای غذا و کشاورزی ، کنوانسیون تنوع زیستی و پروتکل ایمنی زیستی مستقیما به موضوع تنوع زیستی و منابع ژنتیکی مرتبط هستند.

با توجه به اهمیت تنوع زیستی گونه­های مختلف موجودات در زندگی بشر،”کنوانسـیون تنـوع زیسـتی”، در خلال برگزاری کنفرانس محیط زیست و توسعه آن در برزیل بعنوان مهمتریـن توافقنامـه بین المللـی  در سـال 1993 میلادی و با اهـداف حفاظـت از تنـوع زیسـتی، بهره بـرداری پایـدار، دسترسی و تسـهیم عادلانـه منافـع حاصـل از منابـع ژنتیکـی بـه تصویـب رسید.

حفظ تنوع زیستی از جمله مهمترین اهداف کنوانسیون تنوع زیستی بشمار می­آید.

در حـال حاضـر 196 کشـور جهـان از جمله ایران بـه عضویـت ایـن کنوانسـیون درآمده­اند.

جمهوری اسلامی ایران در سـال 1375 بـا تصویـب مجلـس شـورای اسلامی عضو این کنوانسیون شد.

این روز معمولاً با شعارخاصی مورد توجه قرار می گیرد و به همین خاطر شعار روز جهانی تنوع زیستی سال ۲۰۲۴  “بخشی از برنامه باش” انتخاب شده است که فراخوانی برای اقدام برای همه ذینفعان برای توقف روند کاهش تنوع زیستی است.

به طور کلی، با توجه به اهمیت تنوع زیستی و وابستگی بشر به آن می­ بایست با استفاده از روش­های علمی جدید و دانش سنتی در راستای جمع آوری، حفاظت و بهره برداری از تنوع زیستی تلاش حداکثری صورت پذیرد.

كشور عزیز ما نیز يكي از غني‌ترين كشورهاي دنيا در زمینه منابع ژنتیکی است، لذا بهره برداری عالمانه، هدفمند و پایدار از ظرفیتی که در این منابع عظیم خدادادی وجود دارد می‌تواند زمینه ساز تحول بزرگي در توليدات کشاورزی كشور اعم از غذا، دام، دارو و مواد صنعتي در پی داشته باشد.

پایگاه خبری البرز

انتهای پیام/شراره کهنسال

Comments (0)
Add Comment