بارش‌ها در استان البرز کمتر از پیش‌بینی‌ها بود

بارش‌ها در فصل زمستان امسال کمتر از آن چیزی بود که پیش‌بینی‌ها نشان می‌داد و به همین دلیل نیازمند اجرای سناریوهای بدبینانه در حوزه مصرف آب در البرز هستیم و ادامه این روند استان را با بحران آب مواجه می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری همگام با البرز حمیدرضا نامداری در نشست خبری که صح امروز در سالن جلسات آب و فاضلاب استان البرز برگزار شد، با اشاره به ا روز ملی آب، اظهار داشت: هدف از تشیل این جلسه این است که باید نسبت به حوزه آب و بحران آب بهتر و دقیق‌تر نگاه کرد و فرهنگ‌سازی استفاده آن باید ترویج داده شود.

وی با بیان اینکه استان البرز به واسطه جلوه‌های جغرافیایی در گذشته به صورت باغ شهر تعریف شده بود و به واسطه موضوعاتی که در کشور رخ داده شاهد بارگذاری جمعیت و تغییر اکوسیستم در آن هستیم، افزود: هم اکنون در البرز بیش از یک میلیون و سیصد واحد زندگی می‌کنند که بر این اساس نزدیک به 4 میلیون نفر جمعیت در استان ساکن هستند که این عدد بیش از میانگین کشوری و دیگر شهرها است.

مدیرکل آبفا البرز، تصریح کرد: موضوع حرکت، نگاه و برخورد مردم باید با آب فرق کند و در این زمینه مسیری را تعریف کرده‌ایم که در ابتدا مشکلات این بارگذاری را برطرف کرده و در سال آینده به مراتب بهتر کنیم.

نامداری با بیان‌ این که از سال گذشته پروژه‌های خوبی را تعریف و امسال دنبال کرده‌ایم، گفت: در حوزه تامین آب با اقدامات انجام شده در حوزه سطحی به اهداف تخصیصی خود با ساخت تصفیه‌خانه 3 دست خواهیم یافت و با نیازی آبی که مواجه هستیم برای تامین آن چند سناریو تعریف کرده‌ایم‌ که با سناریوی بدبینانه برای بحث تامین آب و تامین نیازهای پیش‌رو پیش می‌رویم‌.

وی عنوان کرد: متاسفانه رحمت الهی برای ما بر اساس پیش‌بینی‌ها محقق نشد و با توجه به نگاه آبفا پیش‌بینی‌های درستی انجام شد که در این راستا با ایجاد 120 حلقه چاه جدید و احیا، مهندسی و بازسازی 100 حلقه چاه اقدامات لازم در این باره صورت پذیرفت.

مدیرکل آبفا البرز، افزود: در تصفیه خانه شماره 2 حدود 20 درصد افزایش را ایجاد کرده‌ایم و تصفیه‌خانه شماره یک را نیز با شرایط تابستان مهیا کرده‌ایم.

نامداری بیان کرد: در بال غربی استان در مهستان، هشتگرد، نظرآباد و غیره با احداث تصفیه‌خانه آب و تکمیل آن و با ظرفیت 25 میلیون مترمکعب در سال، مشکلات بال غربی برطرف خو اهد شد.

وی تصریح کرد: تغییر نگاه ما به آب و نوع استفاده به این مایع حیات باید جدی باشد.

مدیرکل آبفا البرز ادامه داد: بیشترین آب مصرفی در حوزه کشاورزی صرف می‌شود که بیش از 90 درصد آب کشور را در برمی‌گیرد که با تغییر نوع کاشت و آبیاری و استفاده از تکنولوژی روز و گیاهان مناسب با اقلیم باید این تغییر را ایجاد کنیم.

نامداری افزود: از یاد نبریم از منابعی که داریم بهینه استفاده شود، در حوزه آب شرب و کشاورزی باید مصارف بهینه مصرف را کنیم و این امر را در کنار دیگر ارگان‌ها آموزش داده و در حفظ منابع آبی کوشا باشیم و باید بر روی مصرف در حوزه کشاورزی تمامی حوزه‌ها کار کنند.

وی تصریح کرد: تقریبا حدود 23 درصد آب بدون درآمد داریم که در دو بخش تلفات ظاهری و کنتورهای و مصارف غیرمجاز برمی‌گردد و 7 درصد آن نیز ‌نشست زمینه‌ای آب و فاصلاب، آب و حوادث است.

مدیرکل آبفا البرز با بیان اینکه درصد تحت پوشش فاضلاب در شهرستان کرج 6 درصد و در کل استان البرز 2035 درصد است، عنوان کرد: حدر رفت آب به تحهیزات و نوع رفتار تاثیر بسیار زیادی دارد و در یک سال گذشته 100 کیلومتر از شبکه فرسوده استان را بازسازی کرده‌ایم و عامل ایجاد نوسانات را در حال اصلاح هستیم.

پایگاه خبری استان البرز

انتهای پیام/شراره کهنسال

Comments (0)
Add Comment