مسیر همکاری برای تحقیقات مشترک کشاورزی بین ایران و مالزی هموار می شود

معاون وزیر جهاد کشاورزی و رییس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی اعلام کرد: ایران و مالزی در مسیر همکاری مشترک در زمینه تحقیقات کشاورزی و تولید واکسن قرار دارند.

به گزارش پایگاه خبری همگام با البرز سید مجتبی خیام نکویی در دومین نشست هیئت عالی رتبه وزارت کشاورزی و امنیت غذایی مالزی و سازمان تحقیقات ، آموزش و ترویج کشاورزی ایران که در سالن جلسات موسسه سرم‌یازی رازی برگزار شد، با اشاره به اینکه در این مقطع زمانی اراده مسئولین دو کشور برای ارتقا روابط بسیار مشهود بوده و انتظار می رود در این فرصت باقی مانده بتوانیم در زمینه های مختلف بخش کشاورزی همکاری های فی ما بین خود را به برنامه های ارتقا دهیم.

وی با اشاره به اینکه ایران حدود۱۶۴ میلیون ۸۰۰هزار هکتار وسعت دارد که ۱۱ درصد اراضی کشاورزی ،۴۸درصد مرتع ،۹ درصد جنگل که ۱۹ درصد بیابان و ما بقی شامل کوهستان و دریاچه ها بوده است ، افزود: در حال حاضر جمعیت ایران حدود ۸۹ میلیون نفر بوده و افرادی که مشغول امر تولید کشاورزی هستند ۵ میلیون ۴۰۰ هزار نفر هستند که اگر خانواده های آنها را نیر اضافه کنیم ۲۲ میلیون از جمعیت ایرا در بخش کشاورزی مشغول هستند.

معاون وزیر و رئیس سازمان تات با اشاره به اینکه کل تولیدات کشاورزی ایران در حال حاضر ۱۳۰ میلیون تن بوده است که حدود۸۵ میلیون محصولات زراعی ،۲۲ میلیون محصولات باقی ،۹۰۰ هزار تن تولید گوشت قرمز و ۲ میلیون ۶۰۰ هزار تن گوشت مرغ ،حدود ۱۱ میلیون تولید شیر، تواید گوشت گوسفندی ۴۵۸ هزار تن، عسل ۱۳۶ هزار تن و از نظر رتبه ای بین رتبه ۲ و ۳ در دنیا در نویان قرار داریم، گفت: بالغ بر یک میلیون ۱۵۸ هزار تن تولید تخم مرغ داریم.

وی با بیان اینکه کل توایدات شیلات ما در حال حاضر یک میلیون ۳۰۰هزار تن ب‌وده است که در حالی که سواحل ایران ۵۷۰۰ کیلومتر است و یکی از ظرفیت خوب ما در حوزه شیلات و صیادی است، عنوان کرد: ما در تولید زعفران رتبه یک و پسته در رتبه دوم و خرما در رتبه ۳ قرار داریم.

خیام نکویی با اشاره به اینکه در تولید انار رتبه ۳ و هلو و زردالو و گردو رتبه ۳ قرار داریم، عنوان کرد: حجم میزان تولیدی در کشور ۶۸ درصد زراعی ۱۳ درصد دامی و۱۸ درصد باقی و ۱ درصد سایرین است.

معاون وزیر و رئیس سازمان تات با بیان اینکه سازمان تحقیقات اموزش و ترویج بزرگترین سازمان تخقیقات و آموزش خاورمیانه بوده است که حدود ۸هزار نفر نیرو داریم که بیش ۲ هزار نفر آکادمیک هستند، گفت: ۲۱ موسسه ملی و ۳۴ مرکز تحقیقات و ۳۱۴ ایستگاه تحقیقاتی در کشور داریم.

خیام نکویی با اشاره به اینکه پیرو نشست قبلی که با کشور مالزی داشته ایم پیشنهاد همکاری برای ایجاد مرکز تحقیقات مشترک میوه های گرمسیری که برای این مرکز ۵ پروپزال طراحی شده ، تاسیس مرکز پژوهشی مشترک در زمینه ارکیده، تاسیس گروه پژوهشی مشترک برای چای ، ایجاد کارگروه مشترک بین تحقیقات ابخیز داری و حفاظت خاک با موسسه تحقیقات مالزی را داریم، گفت: در حوزه شیلات ایجاد مرکز مشترک تحقیقات شیلات ایران با محوریت ماهیان خاویاری و محصولات فراوری شده آبزیان کمک کرده و متقابلا از کمک مالزی در حوزه شیلات بهره مند شویم‌.

وی با بیان اینکه ما توانایی واکسن های جدید ماهیان ابزیان داریم ودر مالزی توانایی ایجاد خط تولید این واکسن ها را داریم، خاطرنشان کرد: تحقیقات مشترک حشره کش ها با استفاده از گیاه های دارویی را نیز می توانیم انجام دهیم .

خیام نکویی با اشاره به اینکه در سفر اخیر با تاکید در تولید برنج داشته اید که در این راستا نیز می توانیم کمک هایی را به کشور مالزی انجام دهیم، عنوان کرد: در حوزه موسسه رازی امادگی برای تولید مشترک بذر نیو ترکیب نیوکاسل را را در کشور مالزی دارا هستیم.

وی با بیان اینکه در تولید مشترک بذر واکسن آنفولانزا فوق حاد نیزآمادگی پژوهش های مسترکی را می توانیم انجام دهیم ، افزود: کشور مالرزی در خصوص ژن پلاست مرغ ارین تقاضا داشته اند که ایران امادگی لازم را در این زمینه دارد و همچنان تبادل ژرپلاسم بر اساس قوانین بین المللی در خصوص میوه های گرمسیری مانند اناناس، انبه و غیره امادگی همکاری آن را نیز داریم.

پایگاه خبری استان البرز

انتهای پیام/شراره کهنسال

Comments (0)
Add Comment