به گزارش پایگاه خبری همگام با البرز آرش شریفیان اظهار کرد: یکی از مهمترین چالشهای کارواشها، استفاده از مواد شوینده غیر استاندارد است. چون این شویندهها برای مصارف کارواشها هستند، تعریف و معیار خاصی ندارد، به طوری که در کارگاههای متفرقه و به اصطلاح زیر زمینی و بدون مجوز تولید میشوند. در این کارگاهها غالبا مواد شوینده کهنه و شامپوهای دوفاز شده و تاریخ گذشته را با اسید مخلوط کرده و در بسته بندی ۲۰ لیتری با قیمت ۱۲۰ تا ۱۴۰ هزار تومان برای مصارف کارواش میفروشند و این ارزانی نشانه غیراستاندارد بودن این شویندههاست. در حالی که یک لیتر شوینده با کیفیت ۵۰ هزار تومان است.
بازرس و مسئول رسیدگی به کارواشهای شهر کرج ادامه داد: برخی از این شویندهها فاسد بوده و بی کیفیت هستند به طوری که وقتی در کارواش مورد استفاده قرار میگیرد، ممکن است روی رنگ برخی از خودروها تاثیر منفی بگذارد، در این شرایط مشتری متوجه مات شدن و آسیب به رنگ خودرو نشده و بعد از مدتی به اجبار با صرف هزینه اقدام به پولیش کردن و رفع این مشکل میکند.
شریفیان افزود: در مورد شویندههای تقلبی مورد استفاده در کارواشها، اولین نهاد موثر، اتحادیه است که باید برای معرفی محصول مناسب و نظارت بر آن ورود کند. اگرچه برای شویندههای صنعتی یک استاندارد خاص و سیب سلامت نداریم، اما این شوینده ها یک آنالیزی را لازم دارد که باید بازخورد آن را بر روی کار، خودرو، سلامت کارگر و نظر مشتری ببینیم.
وی ادامه داد: یکی از راهکارهای این مشکل معرفی شویندههای باکیفیت به کارواشها و فراهم کردن مجموعهای از شویندههای مورد تایید در قالب ایجاد یک تعاونی است، اما کارواشها و اتحادیه تعمیرکاران اتومبیل و رستههای آن چون خدماتی بوده و توزیعی نیستند، امکان معرفی شوینده مناسب و یا ایجاد یک تعاونی را ندارد. حتی معرفی یک محصول برای این اتحادیه مشابه کار اقتصادی تلقی میشود و اتحادیه را دچار چالش خواهد کرد. از این منظر هم مشتری و هم اعضای اتحادیه متضرر میشوند. این یکی از معضلات اتحادیه است که باید برای حل آن اقدام اساسی صورت گیرد.
شریفیان در ادامه درباره اینکه چه عواملی باعث ایجاد خسارتهای احتمالی حین شستشوی خودرو میشود، گفت: در بیشتر کارواشها، چون شستشو به صورت دستی بوده و مکانیزه نیست، اگر کارگر از مهارت کافی و آموزش لازم برخوردار نباشد، ممکن است شستشوی خودرو به خوبی انجام نشود. متاسفانه در مورد رسته کارواشها دوره آموزشی پیش بینی نشده که که کارگر در قالب آن در یک مرکز معتبر آموزش ببیند.
بازرس و مسئول رسیدگی به کارواشهای شهر کرج افزود: آموزش کار به کارگر کارواش در تمام مراحل عملی بوده و طی زمانی که کارگر شاگردی میکند، مهارت و اطلاعات لازم را به دست میآورد. از طرفی دانش و توانایی کارواش دار هم در این آموزش یک عامل موثر بوده و ممکن است این اطلاعات را درست یا به غلط به کارگر منتقل کند.
وی افزود: در اغلب کارواشها شستشو دستی بوده و با خز انجام میشود، از طرفی چون کارگر آموزش ندیده است، از رینگ و لاستیک خودرو شستشو را آغار میکند. در حالی که رینگها سنگ و خاک زیادی دارند و وقتی کارگر به دلیل عدم آگاهی با همان خز، بدنه و سقف را شستشو میدهد، ممکن است خز باعث خط و خش در بدنه خودرو گردد. بنابراین کارواشدار باید این نکته را به کارگر متذکر شود که شستشو در ابتدا باید از سقف و بدنه شروع شده و در انتها به شستشوی رینگ و لاستیک پرداخته شود.
شریفیان ادامه داد: یک عامل موثر دیگر در آسیب خودرو حین کارواش، نوع خودرو و کیفیت متریال به کار رفته در آن است، مثلا برخی خودروهای تولید چین، حین شست و شو چراغ پشت خودرو در اثر برخورد شیشه شور به آنها، حالت چوپ پنبهای پیدا کرده و با فشار آب میشکنند. همین طور در بعضی خودروهای چینی رنگ بدنه و سپر ضعیف بوده و قطعات پلاستیکی مثل سپر و آینه ها بدون آستر پلاستیک رنگ شده اند و با شستشو، رنگ سپر کنده شده و در این موارد مشتری فکر میکند که کارواش عامل ایجاد این مشکل است. در حالی که کیفیت پایین رنگ خودرو، این مشکلات را ایجاد میکند.
انتهای پیام/شراره کهنسال